Re: [Czuwaj] Powyżej 1000m npm

Krzysztof Ludwig krzysiekl w interia.pl
Pią, 10 Mar 2006, 00:10:52 CET

----- Original Message -----
From: "Grzegorz Skrukwa" <greegors w icpnet.pl>

> Uprzejmie dziękuję za dobrą radę. Kursy przewoedników górskich trwają rok
> lub dwa, są zregionalizowane (osobno przewodnik sudecki, osobno beskidzki,
> osobno tatrzański itd.) Kosztują znacznie więcej niż kurs ratownika WOPR,
> gdańszczanin, białostoczczanin czy poznaniak ma nikłe szanse w nim
> uczestniczyć, zdawalność wynosi 25-50%
>
> Obecne rozporządzenie nie jest niczym innym jak przejawem korporatywizmu
> zawodowego, zjawiska typowego dla III RP.
> Pozostaje mieć nadzieję, że się to zmieni.

Poza tym kurs przewodnicki IMHO (nie jestem przewodnikiem, ale na studiach
uczestniczyłem w zajęciach i wyjazdach kursu i zdałem egzaminy wewnętrzne)
przygotowuje nie tyle do bezpiecznego prowadzenia grup po górach co do
kompetentnego opowiadania o nich.

Może powinien istnieć jakiś sposób nabywania uprawnień dla osób, które chcą
społecznie spacerować po górach razem z grupą. Takich, którzy kochają góry a
niekoniecznie chcą rozpoznawać 1800 roślinek kwitnących w Beskidach.
Może by wesprzeć starania przodowników GOT, którzy kiedyś mieli takie
uprawnienia? Obecnie, aby zostać przodownikiem wystarczy (chyba) posiadać
małą złotą odznakę GOT i zdać egzamin. To nie są wymagania nierealne dla
przeciętnego instruktora chodzącego czasem po górach.

Hmm...

Krzysiek

ps. regionalizacja uprawnień nie ma dla nas znaczenia. Przewodnik górski
(jakikolwiek) może prowadzić społecznie (!!!) grupę w każdym rejonie.

Toshiba i FIFA World Cup
Wygraj bilety i notebooki z Intel Centrino Duo Mobile Technology
http://link.interia.pl/f1912