[Czuwaj] Re: system stopni instruktorskich

Janusz Sikorski jsikorski w wp.pl
Czw, 23 Mar 2006, 22:54:25 CET

Dnia 23-03-2006 o 15:06:17 <czuwaj-request w listy.czuwaj.net> napisał:

> Czy stopnie instruktorskie pomagają czy przeszkadzają w funkcjonowaniu
> organizacji?
> A może zrezygnujmy z nich i pozostawmy jedynie funkcje- czyli przydziały
> służbowe?

> Seaskaut

Sądzę że szkodzą i to bardzo...

Nie wiem natomiast czy właściwym jest likwidacja stopni. Sądzę że system
powinien po prostu inaczej działać.
Stopień powinien obrazować stopień rozwoju i umiejętności osoby go
posiadającej. A jak jest ?
Znam kilka przypadków w których młodzi ludzie się buntują (i według mnie
mają rację).
W ramach próby mają robić rzeczy które już robili wielokrotnie... Nie
bardzo wiem czemu ma to służyć, bo na pewno nie rozwojowi. W dzisiejszym
świecie każdy świadomy i myślący człowiek planuje swój rozwój... I ani
trochę do tego nie jest potrzebna próba, gdyż rozwój często baaaardzo
daleko odbiega od harcerstwa i ma się nijak do próby i wymagań. I nie ma
to związku ze słabością próby. Po prostu pracują bo czują że muszą i żadne
wspomaganie nie jest im potrzebne.
Myślę że lepszym byłby system w którym określone byłyby wymagania dla
kolejnego stopnia. Czyli...
Przewodnik musi umieć.... zrobić....
I delikwent gromadzi pewnego dnia dokumentację idzie na spotkanie z
komisją i mówi: potrafię i wiem... tu są dowody... Komisja sprawdza i...
przyznaje stopień bądź sugeruje jeszcze jakieś działanie.
Zresztą analogicznie powinien wyglądać system stopni harcerskich...
harcerz rozpisujący próbę .... Jak dla mnie stopień jest narzędziem
drużynowego a nie harcerza...

Pozdrawiam
Janusz Sikorski