[Czuwaj] Re: system stopni instruktorskich

Michał Górecki goo.grupy w 4zywioly.pl
Pią, 24 Mar 2006, 07:02:12 CET

Adrian Łaskarzewski napisał(a):

> Sedno problemu tkwi w tym, że zaplanowane w próbie zadania nie majš spełnić wprost tych kilkunastu opisanych w systemie stopni wymagań, majš za to stworzyć instruktora i potwierdzić jego kompetencje. Te kilkana�cie punktów szczegółowych wymagań to tylko drogowskaz, czytać je należy w cało�ci.

No właśnie. Ja myślę, że patologie wynikają głównie ze złej
implementacji, system jest ok. No może potrzebuje lekkich zmian.

Nie jestem specem od stopni instruktorskich, nie byłem nigdy w KSI (tzn
byłem kilka razy, ale zawsze jako "klient"* ;) )

Uważam jednak, że stopnie potrzebne są do obydwu wspomnianych zadań:

1.) Monitorowanie rozwoju instruktora i jego pobudzanie.

Nie oszukujmy się, nie zrobilibyśmy wielu rzeczy wpisanych w próbach,
gdyby nie próy na stopnie. One motywują i spajają wiele spraw w całość.
Uczą też planować to co będziemy robić w najbliższym czasie. Jeśli nie
zgadza się to z tym co mamy robić... To próba jest do kitu :]

Pozatym dobra próba niejako każe instruktorowi wyjść choć jedną nogą z
harctrixu i zrobić coś w normalnym świecie :)

2.) Miernik poziomu instruktora
Tak, dla mnie to jasne (a może powinno być jasne), że instruktor z daną
podkładką jest na danym poziomie rozwoju. Że phm słyszał o kształceniu
;) a hm potrafi spojrzeć na organizację jako całość.
No właśnie powinno...

Dlatego, że system jako całość uważam za dobry, zła natomiast jest
implementacja i to ją trzeba ulepszać.

Dla mnie jedna duża sprawa.
Początek - pwd.

Zawsze myślałem, że drużynowy-pwd to sprawa normalna. Wszystko inne to
wyjątek, patologia, stan przejściowy. Zmieniamy to ASAP.

Tymczasem drużynowy-pwd robi się stanem wyjątkowym. I temu trzeba
zaradzić. Wprowadzając granicę 18 lat? Nie!! To nic nie zmieni. A raczej
zmieni, będziemy mieli jeszcze mniej drużynowych pwd :|
Faktem jest, że drużynowymi zostają ludzie młodzi - 16, 17 letni. W
małych miasteczkach pełnią funkcję przez 3-4 lata (do czasu studiów) i
wajcha. Być może trzeba jakoś zbliżyć pwd do 16 latków?

Wogóle uważam, że potrzebna jest nam wewnętrzna promocja stopni,
sprawności, znaków służb i innych narzędzi metodycznych. Ludzie
generalnie tego nei zdobywają. Normalnym jest widzieć 30 letnich pwd, 40
letnich phm, 20 letnich ćwików, itp.

g00rek

> Pracujšc kilka lat w KSI Hufca Szczecin, a obecne od kilku lat w KSI Hufca Szczecin Pogodno...

PS A ten MIX to już wprowadzili? ;)

* żeby było ciekawiej byłem kiedyś w KSI jako osoba pragnąca zdobyć HR.
To było jakoś 10 lat temu, miałem już pwd i HO, chciałem otworzyć HR.
Nikt nie wiedziałe co ze mną zrobić, byłęm już przybocznym, drużynowy
mówił że nie będzie nic instruktorowi zamykał, w hufcu się stopni nie
realizowało, ogólnie kiszka. Więc wysłali mnie na KSI. KSI tez nie
wiedziało co zrobić. W końcu wzięli się za moją próbę i tam ją robiłem.
A w ramach próby miałem założyć kapitułę w hufcu (razem z obecnym
komendantem, który miał to w swojej próbie instruktorskiej o ile
pamiętam). Pamiętam konsternację KSI, że wogóle chcę zdobywać stopień HR
po otwarciu pwd...