Re: [Czuwaj] Re: wymagania phm a obóz

Marcin Skocz hrskocz w harcerstwo.net
Pią, 24 Mar 2006, 13:16:15 CET

> Tereferekuku.
> MUSI mieć. A czy ma? I czy ten opiekun jest obecny na zbiórkach?
> Kontroluje prace drużynowego? Szczerze wątpię, aby 50% druzyn z
> niepelnioletnim  druzynowym spelniło ten warunek.

W szczepie do niedawna mieliśmy 3 takie drużyny i na zbiórkach, biwakach i
zimowisku każda z nich miała starszego, dorosłego opiekuna. Oczywiście była
to forma przejściowa, gdyż cała trójka drużynowych w tym roku staje się
pełnoletnia, ale system działał.

> Więc może trzeba zmienic ten zapis? Że podharcmitrz jest to osoba
> samodzielnie prowadząca środowisko harcerskie?

I to by chyba wymusiło powrót do szczepów, które poza wielkimi miastami nie
funkcjonują prawie.

Poza tym - naprawdę nie widzę samodzielnych obozów drużyn, które trwają 3-4
tygodnie i są prowadzone przez 18-stolatka z 15-stoletnim przyboczym.
Zaznaczam, że dla mnie samodzielny w pełni obóz to obóz organizowany
zupełnie samodzielnie.
Wymóg phm. nie jest wymogiem wygórowanym i nie powinien normalnemu
człowiekowi sprawić trudności. Zwłaszcza, że obowiązują nas jeszcze wymogi
państwowe, a te wymagają kursu kierowników. Ten zaś może zostać zrobiony po
3 letniej praktyce pedagogicznej lub (m.in) poprzez posiadanie stopnia
podharcmistrza. I to chyba kończy dyskusję w tym temacie - i tak dobrze, że
MENiS respektuje nasze uprawnienia w tym względzie.
Co do przewodników - dla mnie drużynę powinien prowadzić instruktor. Każda
inna forma jest formą zastępczą i tymczasową. Czy ma on mieć 16 czy 18 lat -
to nie ma większego znaczenia. Z praktyki wiem, że o wiele łatwiej jest
działać 18-sto latkowi. Nie musi szukać i myśleć nad tym skąd wziąć opiekuna
za każdym razem kiedy chce iść z drużyną do parku.

pozdrawiam
MArcin Skocz