[Czuwaj] Giertych, ateizm, sluzba Bogu-do Kasi i Dominika

Aleksander Senk senk w post.pl
Śro, 17 Maj 2006, 20:59:58 CEST

Marcin Skocz napisał(a):

> Tischner twierdził, że wiara jest łaską, a tej nie można od nikogo wymagać,
> bo jest nam udzielana od Boga.

Ja znowu chciałbym sie wtrącić na krótko i powiedzieć, że jest to - moim
zdaniem - bardzo wazny głos!

Własnie te słowa - zreszta nie tylko Tischnera - przekonują mnie, że nie
można zamykać harcerstwa tylko dla osób wierzących.

Syntezą tego przekonania oraz zrozumienia (mam nadzieje, ze zrozumienia
:)), co stoi za wymogiem wiary, jaki stawiał B-P, jest przekonanie, że
harcerstwo powinno byc otwarte dla tych, którzy - jak to napisał Admirał
- zastanawiają się, jak ten świat powstał i do czego zmierza.

Mysle, ze takie osoby mogą składać Przyrzecznie na Boga...? Chyba nie
kłoci sie to z ich systemem wartości?

> Nie rozumiem powyższego zdania. Lilijka jest dla nowych członków ZHP i jest
> noszona jedynie do czasu przyrzeczenia? A zgodnie z naszą metodyką ile
> należy czekać na przyrzeczenie?

Tym akurat bym sie najmniej przejmował.
Jeżeli ktoś zamyka kwestię złożenia Przyrzeczenia w sztywnym zapisie "od
3 do 6 miesiecy" po zrealizowaniu wymagan, które wcale do (przynajmniej
w miarę) świadmego złożenia nie przygotowują, to znaczy, ze z Próby
Harcerza, z Krzyża i Przyrzeczenia robi narzędzie metodyczne. Stawia na
formę, a nie na treść.
Jest to rozwiązanie, przez które wstydze sie za swoją organizacje - bo
jest to zwyciestwo tych, dla ktorych Krzyz Harcerski jest oznaką
przynaleznosci organizacji, a nie symbolem ideałów, do których chcemy
swiadomie dążyc.

> I jak to się wszystko ma (cała ta dyskusja)
> do oficjalnego stanowiska ZHP wyrażonego poprzez przyjęcie "Całym Życiem"
> Stefana Mirowskiego?

No, on pisał, ze organizacja ma byc otwarta na poszukujacych, czy tak?

pozdrawiam
olek