[Czuwaj] harcerskie formy dotyczące Boga

Andrzej Rolewicz harc38 w op.pl
Czw, 18 Maj 2006, 15:52:32 CEST

Użytkownik Marcin Skocz <hrskocz w harcerstwo.net> napisał:
>Ani razu nie widziałem, nie słyszałem i nie miałem przyjemności
>uczestniczyć w żadnej formie rzeczywiście dotyczącej Boga w ramach ZHP.
>Mszy i wart honorowych nie liczę, bo zakładam że nie są szczególną dla
>harcerstwa formą.

Kiedyś już puściłem na listę nasze propozycje - ale bez szczególnego odzewu. Charakterystyczną cechą naszych obozów jest "cichy czas". Polega on na tym, że po śniadaniu i porządkach w namiotach harcerze spędzają 20 minut z Pismem Świętym. Wszyscy czytają ten sam krótki fragment i odpowiadają  (pisemnie) na dwa pytania:
1. "O czym pisał autor tych słów"
2. "Jak mogę to zastosować w swoim życiu"

Uważam, że jest to godna polecenia forma wychowania duchowego, ponieważ nikomu nie narzucamy żadnej interpretacji - każdy odpowiada zgodnie z własnym sumieniem. Również poszukujący i niewierzący mogą zastanowić się nad tekstem - nie wymagamy przecież wiary w "natchnienie Biblii" a jedynie zastanowienie się, jak dany tekst ma się do mnie i mojego życia.
Warto również spotkać się na kolejne 5 minut - dla omówienia, odpowiedzi na nasuwające się pytania, podzielenie się swoimi "odkryciami" - znowu nie wymagając jakiejś jednej, obowiązkowej interpretacji i każdą indywidualną opinię traktując równorzędnie.

Czy stosujecie jakieś inne "dotyczące Boga" harcerskie formy ?

np Dominik napisał:
>A co do wychowania duchowego - zawsze proponuje opis od dh Wyrwalskiego
>obozów wigierskich.

>DJD

Mogłbyś rzucić jakimś przykładem ?

Andrzej Rolewicz