[Czuwaj] Re: Paczka Czuwaj, Tom 19, Numer 40

Wto, 23 Maj 2006, 18:39:16 CEST

----- Original Message -----
From: "Kamil Mirowski" <kamil.mirowski w w.tkb.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Tuesday, 23 May 2006 18:20
Subject: Re: [Czuwaj] Re: Paczka Czuwaj, Tom 19, Numer 40

> Ja za to widzę jak CAŁY hufiec idzie do Kościoła i nikt się nie pyta o co
> czy ktoś chce, czy nie chce. Rozumiem Twoje zażenowanie powyższą sytuacją.
> Ja zawsze swoim harcerzom dawałem możliwość wyboru. Powinni więc wybrać i
> część, która chciała iść - pójść, a część, która nie chciała iść - pójść
> do domu. Nie można przeginać w żadną stronę.

Tego nigdy nie widziałem, aby cały hufice szedł na komendę. Owszem,
słyszałem o tym - w ZHR.

Ja swoim nie zawsze dawałem wybór. Ale też wczesniej każdy z nich określił
sie jasno jako katolik. Dobrowolnie. A potem tylko wymagałem konsekwencji w
wyborze. Albo zmiany deklaracji.

> Moim zdaniem instruktorzy (świadomie mówię również o sobie) nie jesteśmy
> przygotowani do wychowania duchowego.

Owszem, to samo mówię.

> Dlaczego uważasz, że stworzenie możliwości składania przyrzeczenie bez
> słowa Bóg jest jego usuwaniem? Dla Ciebie będzie przyrzeczenie z Bogiem -
> zawsze. Dla Twoich harcerzy - będziesz wtedy musiał dać im wybór, albo
> usuniesz z drużyny niewierzących i nadal nie będziesz przyjmował
> przyrzeczenia bez Boga. Nikt Ci go nie usunie. Da to za to możliwość aby
> harcerze, których wyrzuciłeś mogli rozwijać się dalej na harcerskiej
> drodze. Nie rozumiem dlaczego im tego chcesz zabronić.
> Nie można przeginać w żadną stronę.

Bo to nie jest skauting wg BiPi. Proste? A w kwesti "czym jest skauting"
bardziej ufam panu BiPi niz panu Jackowi Kuroniowi. I bliższa mi jest wizja
skautingu AD 1907 niż harcerstwa ZHP-1956 lub OH ZMP.

Dominik Jan Domin