[Czuwaj] Re: Paczka Czuwaj, Tom 19, Numer 40

Jerzy Łukaszewicz jeluk w wodn.lublin.pl
Śro, 24 Maj 2006, 10:31:25 CEST

----- Original Message -----
From: "Dominik Jan Domin" <djdomin w biol.uni.torun.pl>

> Np: Start Hufca. W planie - apel i harcerska msza św. Na apelu łanie
> umundurowane harcerzyki stoją. Po apelu... jeden ze szczepó daje komendę
> "w lewo zwrot" i wyprowadza WSZYTKICH do domu. Tłumaczenie "bo nie
> moglismy przecież zmuszać dzieci do udziału we mszy". To, że jednocześnie
> się nie zapytali, czy ktoś chce iść, to przeiceż niesistotne, grunt, że
> prawa niewierzących zostały zachowane. To widzę w ZHP obecnie.

Ciekawa dyskusja. Z niektorymi argumentami rozmowcow sie zgadzam, z
niektorymi nie. Ale nie bede przedstawial kolejnych za, czy przeciw.
Chcialem tylko, dla przeciwwagi stwierdzenia Dominika "To widzę w ZHP
obecnie" przedstawic inna sytuacje.
Oboz druzyn naszego, lubelskiego Hufca w roku ubieglym. Liczebnosc ok. 160
osob. Na obozie, przez dwa tygodnie jest nasz kapelan. Wspanialy Czlowiek!
Zbudowal z harcerzami oltarz. Na niedzielnych mszach jest zdecydowana
wiekszosc uczestnikow obozu. Ci co nie chca, pozostaja na terenie obozu i
zajmuja sie czyms innym. Nie slyszalem o jakichkolwiek problemach z tym
zwiazanych. Nikt nikomu nie robi wymowek, nikt nikogo nie uwaza za gorszego
od siebie.
Oprocz tego, nasz kapelan odprawial codzienne msze rano, rozpoczynajac je
jeszcze przed pobudka. Czasem bylo wiecej osob, czasem mniej. Pewnego dnia
(przyznaje, ze nigdy nie bylem na porannej mszy) zapytalem:
- Ile bylo osob?
- Szesc.
- Czy warto robic msze dla szesciu osob?
- Dla jednej warto.
Uwazam, ze wlasnie takie podejscie do tego tematu jest wlasciwe. Wlasnie w
tym, przejawia sie tolerancja i szacunek dla pogladow innych. Pamietajmy, ze
"nalezy sprawic, aby ludzie podazali za nami, a nie pedzic ich przed soba".
I ta zasada dotyczy tu obu stron.
Ale ja Ci wierze Dominiku, ze taka sytuacja mogla gdzies miec miejsce. I
jest mi smutno, ze bylo to w srodowisku harcerskim.

phm. Jerzy Łukaszewicz
Hufiec Lublin ZHP

P.S. Co do mojego pogladu na "ateizm" - uwazam, ze nie ma ludzi
niewierzacych. Sa tylko nieswiadomi swojej wiary.
Pozdrawiam wszystkich wierzacych i nieswiadomych swojej wiary :-))