[Czuwaj] Proba podsumowania dyskusji o ateizmie itd

Czw, 25 Maj 2006, 11:05:17 CEST

----- Original Message -----
From: "Andrzej Rolewicz" <harc38 w op.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Wednesday, 24 May 2006 21:25
Subject: [Czuwaj] Proba podsumowania dyskusji o ateizmie itd

> Ponieważ już od 12 maja dyskutujemy na ten temat - mozna pokusić się o
> pewne podsumowania - dobrze ?

OK

> 2. Choć nie wszystkim się to podoba, podstawowe dokumenty naszego
> stowarzyszenia mówią, że harcerz chce całym życiem służyć Bogu.
> - nie należy tego stwierdzenia zawężać do jakiegoś określonego sposobu
> pojmowania Boga - w szczególności chrześcijańskiego,
> - nie należy też twierdzić, że nie rozumie się słowa "Bóg". Świadomy,
> konsekwentny ateizm niewątpliwie stoi w sprzeczności z kierunkiem, do
> którego ma zmierzać  harcerstwo.

OK

> 3. Twierdzenie, że wszystkich wątpiących oraz niewierzących należy
> wyrzucić z ZHP jest jakąś kompletną bzdurą. Jeżeli uważam, że wiara w Boga
> jest ważna - to zależec mi będzie na tych, którzy tej wiary nie znaleźli i
> zamiast pokazywać im drzwi będę się starał przyciągnąć ich do ZHP, aby tę
> właściwą drogę pokazać.

Całkowicie OK - mimo tego, co probują swtierdzać ludzie, że ja niby uważam.

> 4. Ale czy ją znajdą ? Dyskusja wskazała na słabość wychowania duchowego w
> organizacji. Wymieniono następujące formy:
> - wspólny udział we Mszy Świętej i uroczystościch kościelnych  dostępny
> dla chętnych, czyli przede wszystkim praktykujących katolików

OK. A nawet - gdy mamy znaczący % harcerzy innego wyznania niż katolickie -
zapewnienie im udziału w ich nabożeństwach. To też się da zrobić. Uwaga -
"znaczący %" nalezy rozumieć tak - jesli mamy choc jedną osobe, dla której
da się "załatwić" przyjazd księdza prawosławnego czy też pastora, to warto.
Pytanie tkwi nie po naszej stronie - dla ilu osób przyjedzie, ale to tak na
zupelnym marginesie dyskusji.

> -  wspólna modlitwa wieczorna podczas obozów dostępna dla chętnych, w
> praktyce - wszystkich chrześcijan (przynajmniej można się postarać o to,
> aby mogli wziąć w niej udział wszyscy chrześcijanie bez względu na
> wyznanie)

OK. Nawet to bardzo łatwo zrobić: Ojcze nasz, Chwała Ojcu i Modlitwa
Harcerska są chyba akceptowalne przez wszystkie wyznania chrześcijańskie.

> - "cichy czas" - indywidualna lektura krótkich fragmentów Pisma świętego
> mająca na celu poznanie tego, o czym mowi Biblia i znaczenia, jakie może
> to mieć dla mnie. Ta propozycja jest do zaakceptowania zarowno przez
> wierzących jak i niewierzących.

OK.

- na marginesie - są możliwe inne formy, choć raczej dla bardziej
zaaasnowanych religijne - do świadomego wyboru przed świadomego druzynowego.
Choćby modlitwa przed posiłkiem (wystepująca na pewno w tradycji i
katolickiej, i protestanckiej) zamiast piosenek o wątpliwej często wartości
artystycznej. Ale to jak mówie - do swiadomego wyboru.

> 5. Rolą harcerstwa nie jest formacja religijna członków stowarzyszenia, od
> tego jest kościół/meczet/synagoga/inna świątynia do której uczęszczam.
> Dlatego wyżej wymienione formy łącznie nie powinny wpędzać nas w
> kompleksy, że za mało robimy w kwestii wychowania duchowego. Jeżeli w
> czasie obozu na początku zajęć przedpołudniowych będzie cichy czas,
> wieczorem wspólna modlitwa a w niedzielę msza polowa - to moim zdaniem
> jest to akurat tyle, ile trzeba aby dbać o duchowy rozwój naszych
> harcerzy.

Jesli tyle będzie na każdym obozie - bedę szczęśliwy!

> 6. Na koniec stwierdzono nieprzygotowanie kadry do działań w zakresie
> wychowania duchowego. Raczej nie jest to dziedzina, którą da się opanować
> podczas jakichś "warsztatów". Osobiście uważam, że ci instruktorzy, którzy
> zastosują punkt 5 do siebie dzień po dniu - po roku będą mogli poprowadzić
> tą drogą swoich podopiecznych.

Warsztaty nie - ale jakis art. w "Czuwaju"? Choć przed wakacjami to nie
zdążymy... A moze poradnik? Tak na przyszłość? Albo odpowiedni rodział w
poradniku ogólnym dla druzynowego?

> pwd Andrzej Rolewicz
> Człuchów

Tak więc generalnie - ja tą próbe podsumowania popieram i podpisuję sie
wszelkimi 4 kończynami pod nią - choc to chyba nie dziwne, w dyskusji chyba
mieliśmy w miare podobne stanowiska.

phm. Domiik Jan Domin
Toruń