[Czuwaj] Re: Paczka Czuwaj, Tom 19, Numer 40

Śro, 24 Maj 2006, 16:44:19 CEST

----- Original Message -----
From: "Marcin Skocz" <hrskocz w harcerstwo.net>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Wednesday, 24 May 2006 16:19
Subject: Re: [Czuwaj] Re: Paczka Czuwaj, Tom 19, Numer 40

> otrzymałbym
> do
>
> Trochę niefortunnie dobrałeś stronę, choć fakt, że jest to ciekawy
> przyczynek do dyskusji. Sufizm jest swoistą wersją uduchowionego
> ekumenizmu
> w Islamie i jako taki nie ma wielkiego tłumu wyznawców, choć na pewno
> wywarł spore wpływy w swoim czasie.

Miałem wybrać strony fanatyków?

> Z drugiej strony muzułmanie uznają, że to jest wciąż ten sam Bóg, więc
> pewnie dałoby się bronić takiego poglądu :-)Tyle, że tak jak mówiłem - Bóg
> pisany dużą literą oznacza w języku polskim wyraz z wyrazną konotacją
> chrześcijańską.

Nie chcę uchodzić za specjalistę - filologa polskiego po odpowiednich
studiach, jakim zapewne jesteś, węc pozwoliłem sobie sprawdzić w Słowniku
Języka Polskiego PWN:

      bóg
      bóg m III, DB. boga, W. boże, N. bogiem
      1. Bóg blm
      <w religiach monoteistycznych: istota nadprzyrodzona, najwyższa,
stworzyciel świata>
      Pojęcie Boga.
      Idea Boga.
      Wierzyć w Boga.
      ? Jak u Pana Boga za piecem <dobrze bezpiecznie>
      ? Żal się Boże, pożal się Boże, Boże odpuść <zwroty wyrażające opinię
krytyczną>
      ? Bóg zapłać <pobożna formuła podziękowania>
      ? Robić co, pracować za Bóg zapłać <pracować za darmo, bezpłatnie>
      ? Jak Boga kocham, Bóg mi świadkiem, niech mnie Bóg skarze, tak mi
Boże dopomóż <okrzyk wzmacniający treść wypowiedzi, forma zaklinania się,
przysięgi>
      ? Szczęść Boże <pobożna formuła wyrażająca życzenie owocnej pracy>
      ? Bogu ducha winien <niewinny>
      ? Bogiem a prawdą <w istocie, w samej rzeczy, naprawdę>
      &#!0,127; Panu Bogu świeczkę i diabłu ogarek.

      &#!0,127; Gość w dom, Bóg w dom.

      &#!0,127; Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie.

      &#!0,127; Człowiek strzela, Pan Bóg kule nosi.

      2. lm M. ci bogowie a. te bogi, DB. bogów
      <w religiach politeistycznych: istota lub jej wyobrażenie, zwierzę,
roślina lub rzecz, będące przedmiotem kultu; bożek, bożyszcze, bóstwo>
      Bóg wojny.
      Bogowie greccy.
      Składać ofiarę bogom.

      przen. <człowiek lub przedmiot bezkrytycznie uwielbiany, czczony>
      Pieniądz był dla niego bogiem.

Czyli w każdym bądź razie Słownik Języka Polskiego nie potwierdza Twoich
słów. Zapewne źle dobrałem słownik, co?

W kazdym bądź razie - Rozumiem, ze Tobie osobiście słowo Bóg kojarzy się z
Bogiem chrześcijan. Skoro jednak tak nie jest, proszę Cię, abyś w dyskusjach
na ten temat tego nie utożsamiał.

Ja w każdym bądź razie - i mam na to poparcie miarodajnego Słownika - tego
nie utożsamiam.

Dominik Jan Domin