[Czuwaj] Re: Paczka Czuwaj, Tom 19, Numer 40

Aleksander Senk senk w post.pl
Czw, 25 Maj 2006, 00:21:05 CEST

Dominik Jan Domin napisał(a):

> *Tak na marginesie - już wiem z "Czuwaja", że np. zespół "Gawęda" to
> skauting i to wysokiej klasy, choć zupelnie nie wiem czemu... acz wiem o
> nich tylko to, co udało mi sie kiedyś wyczytać na ich www... A zatem -
> czymże jest ten skauting?

Rafał Klepacz napisał kilka dni temu bardzo trafnie:
"skauting to służba: sobie,
bliźnim, Bogu, prowadzona w małych grupach w oparciu Przyrzeczenie i Prawo
Harcerskie, poprzez stale rozwijany program. Nic ponad to i nic mniej
niż to."

To jest własnie skauting.
A skoro harcerstwo jest ruchem, ktore wyrosło ze skautingu i w nim ma
swoje korzenie, to tych podstaw odrzucić nie może.

Oczywiscie - jest kilka rzeczy, które czynią z harcerstwa harcerstwo (i
nie jest to tylko niepodleglosc ;)), zatem których ono tez pozbyć sie
nie moze. Ale to inny temat.

A przy okazji:
Podoba mi sie podsumowanie Andrzeja.
Ja bym jeszcze dodał wątek, który został nieco przemilczany:
A mianowicie sprzeciw wobec eklektyzmu religijnego.

Pojawiło sie bowiem kilka glosow, ktore sugerowaly, ze my mamy za
zadanie pozwolic poznac "Istote wyzsza" pokazując różne ściezki dotarcia
do niej (pisal o tym m44 i troche w tym kierunku szedl Kamil).

Takie wybieranie sobie wygodnych fragmentow z różnych wiar jest rzeczą
bardzo niebezpieczna - zarówno z religijnego jak i wychowawczego punktu
widzenia. Zatem zdecydowanie powinniśmy sie tego wystrzegać.

pozdrawiam
olek