[Czuwaj] Ateiści w harcerstwie Re: Paczka Czuwaj, Tom 19, Numer 40

Bartek Szumski szumyk w poczta.onet.pl
Pią, 26 Maj 2006, 16:37:02 CEST

From: "marcin wojtczak" <majcin w autograf.pl>
> Czyli ateista może do ZHP wstąpić, ale w harcerstwie powinien w Boga
> uwierzyć.
> Czyżbym źle zrozumiał czytany tekst?
> Marcin

Dla mnie źle.

Jeszcze raz wróćmy do Mirowskiego:
"Pełnić służbę BOGU, który stanowi uosobienie najwyższych ideałów, takich
jak miłość, prawda, dobro, sprawiedliwość, wolność, piękno, przyjaźń i
braterstwo, wiara, nadzieja. Ideały te łączą wszystkich ludzi dobrej woli,
niezależnie od pochodzenia, narodowości, wyznania, wywodzą się z norm
moralnych opartych na uniwersalnych, etycznych i kulturowych tradycjach
chrześcijaństwa. Wyznawany przeze mnie system wartości kształtuję
samodzielnie podążając w kierunku wskazanym przez Prawo Harcerskie."

BÓG (w mojej interpretacji tego tekstu) jest uosobieniem tych rzeczy które
są wymienione później i one stanowią esencję - te IDEAŁY. Dla osoby
wierzącej najprościej uosabia te cechy jego Bóg, a dla ateisty Polaka ? Być
może również słowo Bóg bo  ... "wywodzą się z norm moralnych opartych na
uniwersalnych, etycznych i kulturowych tradycjach chrześcijaństwa" czyli dla
naszego kręgu kulturowego !

I jeszcze jedno nie "ateista ... powinien w Boga uwierzyć" tylko "Wyznawany
przeze mnie system wartości kształtuję SAMODZIELNIE podążając w KIERUNKU
wskazanym przez Prawo Harcerskie"

I zedecydowanie wolę szukać wskazówek u Kamińskiego, Mirowskiego  ... niż u
BP :)

Ilość osób niewierzących, lub wierzących "inaczej" w Polsce, szczególnie
wśród młodzieży jest coraz większa, ale moim zdaniem nie należy zmieniać
zapisów prawa tylko mądrze interpretować słowa np. druha Mirowskiego :) I
wtedy dla ateistów, agnostyków itd znajdzie się miejsce w harcerstwie.

więc jeśli sięgać do BP to "rybka i haczyk..."

Szumyk