[Czuwaj] Ateiści w harcerstwie Re: Paczka Czuwaj, Tom 19, Numer 40

Pią, 26 Maj 2006, 16:55:53 CEST

Dnia piątek, 26 maja 2006 16:37, Bartek Szumski napisał:

> BÓG (w mojej interpretacji tego tekstu) jest uosobieniem tych rzeczy które
> są wymienione później i one stanowią esencję - te IDEAŁY. Dla osoby
> wierzącej najprościej uosabia te cechy jego Bóg, a dla ateisty Polaka ? Być
> może również słowo Bóg bo  ... "wywodzą się z norm moralnych opartych na
> uniwersalnych, etycznych i kulturowych tradycjach chrześcijaństwa" czyli
> dla naszego kręgu kulturowego !

Ale co poza Bogiem jest w naszym kręgu kulturowym _uosobieniem_ tych ideałów?
Dla mnie to niezwykle istotna kwestia, bo Bóg tym uosobieniem pozostanie
zawsze, a kultura lub umowa społeczna może ulegać zmianom, a zatem i nasz
etos będzie im ulegał. To już pisał Dominik, idzie o to, aby była jakaś
gwarancja stałości tych ideałów i ich rozumienia.

Dla mnie uformułowanie uniwersalne i chrześcijańskie, to jest zadziwiające
sformułowanie nie lubię go od początku jak je usłyszałem. Wartości, którym
hołdują świeckie instytucje europejskie sa jedynie podobne to tych, które
głosi chrześcijaństwo. Nie gardzę nimi absolutnie, ale to nie jest to samo.
Słowa może są i podobne ale ich rozumienie zupelnie inne. Te głębokie różnice
ujawiniają się szczególnie ostro w głównych spornych kwestiach...ale to już
temat na inną dyskusję i nie tutaj raczej.

> I zedecydowanie wolę szukać wskazówek u Kamińskiego, Mirowskiego  ... niż u
> BP :)

Ale dlaczego uważasz, że Mirowski rozumiał to tak samo jak Ty? A może
rozumiał, to tak jak BP?

A Kamiński...no...cóż ona był z Łodzi ;). To żart, oczywiście, bo Kamińskiego
nic nie cytowałeś, ale dość to nierozsądne szukać tylko takich źródeł, które
Twoje założenia popierają, a omijać te, które są niewygodne.

--
Czuwaj!

parasol
Marcin Bednarski parasol(at)harcerstwo.net
56 WDW "Nieprzemakalni" Hufiec Warszawa-oliborz
http://arkadia.harc.pl/nieprzemakalni/
"Choć droga jest bez końca. Pozornie bez znaczenia.
 Mniemam, że mam powody by drogi swej nie zmieniać"