[Czuwaj] Re: Paczka Czuwaj, Tom 19, Numer 50

Sob, 27 Maj 2006, 14:53:34 CEST

----- Original Message -----
From: "admiral" <admiral w pomaranczarnia.org>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Saturday, 27 May 2006 13:53
Subject: Re: [Czuwaj] Re: Paczka Czuwaj, Tom 19, Numer 50

> Ok, wiec to jest wlasnie sedno dyskusji.:)
> Miec wole sluzenia czemus, moza tylko wtedy,  gdy o istnieniu tego czegos
> jest sie przekonanym.

Niekoniecznie. Sedno jest w słowie "przekonanym". Zaś nawet święci miewli
nieraz wątpliwości.

>Racjonalnosc IMHO zawartej tu mysli polega na tym, ze powiadam, nie chce
>sluzyc "w ciemno". Przyszla mi do glowy wlasnie idea "randki w ciemno".
>Choc byz moze nie wierze w istnienie boga, to na pewno widze jak wazna to
>jest sprawa dla rodziny, znajomych etc. Zatem jesli to taka wazna sprawa,
>to nie ma tu miejsca na "randke w cimno". Tak to widze. Nie chce by to byla
>pusta, czcza deklaracja, gdyz jesli ow bog isniteje i jest tak potezny jak
>mowia inni, to moglobym taka czcza deklarajca go "obrazic", lub obrazic
>jego wyznawcow.

Skoro wierzysz w konkretnego Boga - to nie ma mowy o randce w ciemno (choc
może nie dokońca - Boga poznamy "takim jakim jest" dopiero gdy przed nim
staniemy".

Zaś skoro obawiasz się "randki w ciemno" przy osobie z wątpliwościami -
polecam C. S. Lewisa "Ostatnia bitwa", a dokładniej słowa Aslana o nim i
Taszu, wypowiadane do młodego oficera z Kalormenu.

> [...]
> modle, a nie Twoja ;). Twierdzil bowiem, ze zeby uznac obowiazywanie
> jakiejs teorii "np. istnienia Boga" trzeba najpierw opracowac eksperyment,
> ktory bedzie mozna przeprowadzic, zeby  dane twierdzenie  zweryfikowac.
> Czyli  wazny jest nie tyle wynik eksperymentu, co mozliwosc jego
> zaprojektowania. Z jego punktu widzenia teoria, ktorej nie da sie
> sfalsyfikowac, nie zasluguje a miano teorii. Czyli nie wazne czy Bog, jest
> czy nie - rozmowa o Bogu wychodzi od razu poza nawais nauki.  Tu raczej
> popracia szukalbym w fenomenologii Schutza, Tischnera, niz w racjonalizmie

O tym własnie mówię. Że rozmowa o Bogu jest poza nawiasem nauki.

Więc skoro ateista odrzuca Boga, bo nie jest udowadnialny naukowo... i nie
chce się dopuścić do głosu, że może istnieć Byt poza naszym poznawaniem - to
cóż, nie każdy musi byc harcerzem.

DJD