Re: OTSystemwartości [było: Re: [Czuwaj] Re: Paczka Czuwaj, Tom 19, Numer 40]

Kamil Mirowski kamil.mirowski w w.tkb.pl
Pon, 29 Maj 2006, 18:16:48 CEST

----- Original Message -----
From: "Marcin Bednarski" <parasol w harcerstwo.net>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Monday, May 29, 2006 6:00 PM
Subject: Re: OTSystemwartości [było: Re: [Czuwaj] Re: Paczka Czuwaj, Tom 19,
Numer 40]

Otórz problem sprowadza się do tego jak odpowiedzieć na pytanie:

Dlaczego mam nie kraść?

Wierzący może odpowiedzieć: Bo tak Bóg nakazał naszym przodkom.

A co na takie pytanie odpowiada niewierzący?

--
Czuwaj!

parasol

Niewierzący może powiedzieć: Bo wiem, że to jest nieetyczne i sam
niechciałbym być okradnięty.

i zacznie się dyskusja 'skąd wiem?' ... i zatoczymy koło :|

W takiej kulturze jesteśmy wychowani. Czy się tego chce czy nie kultura oraz
prawo są ukształtowane przez europejskie korzenie chrześcijańskie, które
zawierają wiele wartości uniwersalnych (np. nie kradnij, nie zabijaj). Jeśli
ktoś mówi, że wychowanie jest dobre tylko do 5 roku życia to ja zadaję
pytanie: po co mamy metodyki powyżej zuchów? (Ach, zuchy to też starsi niż 5
latek - przecież wychowanie jest dobre dla 5 latków!) Po co więc mamy
wychowywać? Nie lepiej po prostu być organizacją taniego wypoczynku?
Przecież każdy i tak sam określi swój system wartości - bez względu na to co
'powiedzieli mama i tata' gdy miało się lat 5 (czyli również bez względu na
to co powiedział lub własnym przykładem pokazał instruktor, gdy miało się 10
i 15).

Dominiku - a Ty skąd dowiedziałeś się o Bogu? Czy nie przypadkiem mama i
tata Ci powiedzieli a potem ksiądz? Przecież to dobre dla 5-latków!
(Przepraszam, może przesadzam z sarkazmem - udzieliło mi się po wypowiedzi
Marcina na temat 'seansów nienawiści'.) W moim domu nie mówiło się o Bogu a
jednak - jak widzisz - nie kradnę i nie zabijam. Wpajano mi jednak zasady
życia między ludźmi - słowami i własnym przykładem, własną postawą. Czyżbym
miał 5 latek? Chyba kilka razy więcej... a jednak nadal nie kradnę i nie
zabijam. Zadziwiające! Może powinienem się zastanowić nad własnym życiem
jeszcze raz ... ;) (żart, wybaczcie)

K.