OT System wartości [było: Re: [Czuwaj] Re: Paczka Czuwaj , Tom 19, Numer 40]

Pon, 29 Maj 2006, 18:26:54 CEST

Dnia poniedziałek, 29 maja 2006 18:16, Kamil Mirowski napisał:

> Niewierzący może powiedzieć: Bo wiem, że to jest nieetyczne i sam
> niechciałbym być okradnięty.

> i zacznie się dyskusja 'skąd wiem?' ... i zatoczymy koło :|

My, nie Ty zatoczysz.

Wybaczcie chłopaki, ale ja bastuję. Chyba do niczego już nie dojdziemy. Dzięki
za wymianę poglądów ;)

Na koniec jeszcze oddam na chwilę głos Leszkowi Kołakowskiemu, ewentualne
pytanie do słów poniżej proszę kierować do niego, ja nie wiem czy on ma rację
czy nie, nie aspiruję do jego poziomu:

"Bo on mnie pyta, pyta nas tu obecnych, po co właściwie jest Bóg, po co jest w
naszym umyśle, i po co jest religia. Muszę się tu odwołać do czegoś, o czym
sam już kiedyś pisałem. Nie potrafię tego zacytować dokładnie, ale rzecz
polegała na tym: życie każdego z nas jest porażką. Nieuchronną porażką.
Oczywiście są tacy, którzy sobie wyobrażają, że tak nie jest, że są ludźmi
sukcesu, że mogą się cieszyć ze swoich osiągnięć i nie potrzebują żadnego
wsparcia. Ale ci, którzy ich pychy nie podzielają, a więc my wszyscy, wiedzą,
że życie kończy się porażką, a mimo to mają powody, żeby je akceptować. To
wiara religijna daje nam akceptację życia. Można wierzyć, że jest jakiś sens
w świecie i w jego dziejach, i w naszych dziejach prywatnych – na przekór
różnym przeciwnościom życia, przeciw okropności historii.

 Nie możemy tego udowodnić w takim sensie, w jakim się udowadnia twierdzenia
fizyki albo chemii. A przecież możemy mieć intuicję moralną, która nam to
podpowiada, i możemy się tej intuicji nie obawiać. Dlatego religia nie tylko
jest ważna, ale wręcz niezbędna do tego, żebyśmy owo poczucie sensu mieli."

--
Czuwaj!

parasol
Marcin Bednarski parasol(at)harcerstwo.net
56 WDW "Nieprzemakalni" Hufiec Warszawa-oliborz
http://arkadia.harc.pl/nieprzemakalni/
"Choć droga jest bez końca. Pozornie bez znaczenia.
 Mniemam, że mam powody by drogi swej nie zmieniać"