Re: [Czuwaj] Trzeźwość

Krzysztof Ludwig krzysiekl w interia.pl
Wto, 3 Paź 2006, 23:03:43 CEST

----- Original Message -----
From: "Marcin Bednarski" <parasol w harcerstwo.net>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Tuesday, October 03, 2006 5:43 PM
Subject: Re: [Czuwaj] Trzeźwość

Dnia poniedziałek 02 października 2006 10:31, Aleksander Senk napisał:

> Uf :)
> Wybacz zatem, że posądziłem Cię o stworzenie czegoś takiego. Przyznam,
> że pierwszy raz slysze to rozróznienie teraz, na tej liście, z Twoich ust.

> Przeglądająć stronę PARPA (nie w związku z dyskusją) znalazłem taki
> fragment:
>
> "7 października 2006 roku w Łodzi organizowane jest VII Sympozjum Krucjaty
> Wyzwolenia Człowieka: "Rola rodziny w wychowaniu do trzeźwości". Spotkanie
> podejmuje temat stanowiący istotny element pogłębiania zagadnienia pracy
> [...]

Chyba faktycznie egzystuje.
Zaciekawiony wrzuciłem w googla. I wyszło mi, że być może odróżnienie
trzeźwości od abstynencji było używane przez Tomasza z Akwinu.
http://www.oat.com.pl/t032.htm
Trzeźwość oznacza tam abstynencję i picie umiarkowane.
Konferencja w Łodzi jest organizowana przez środowiska kościelne, stąd może
specyficzna terminologia.

Musze zatem trochę wesprzeć Olka. Otóż ja też nigdy wcześniej nie zetknąłem
się z odróżnieniem trzeźwości od abstynencji.
A że od paru lat się trochę tym zajmuje, tez się zdziwiłem.
Zwyczajnie nie znam terminologii używanej w krucjatach trzeźwości.

Poza tym wrzuciłem do wyszukiwarki PARPA i znalazłem tylko coś:
- "Trzeźwość rozumiana jest w AA znacznie szerzej niż sama abstynencja,
ponieważ obejmuje ona również zmieniony sposób myślenia, odczuwania siebie i
innych oraz dojrzałe a więc "trzeźwe" funkcjonowanie w życiu."
(http://www.parpa.pl/?subL=0&checkL=10).

A że istnieje odróżnienie można wydedukować na podstawie tylko takiego
fragmentu (uwaga, pisał je ksiądz):
"2.8. Precyzja terminologiczna Wychowawca - profilaktyk powinien posługiwać
się precyzyjnym językiem i terminologią. Niestety znaczna część wychowawców
nieświadomie wprowadza w błąd wychowanków. Błędem jest np. mówienie o
"nadużywaniu" alkoholu w wieku rozwojowym, gdyż to sugeruje, że nie każde
sięganie po tę substancję przez dzieci i młodzież jest nadużyciem. Podobnie
mało czytelne jest wyrażenie: "trzeźwość w wieku rozwojowym", gdyż część
wychowanków nie kojarzy tego z wymogiem całkowitej abstynencji. Również
wyrażenie "napoje alkoholowe" ułatwia młodym iluzję, że piwo to nie napój
alkoholowy. Oto przykłady sformułowań, którymi warto posługiwać się w pracy
profilaktycznej: w wieku rozwojowym jedyna dojrzała postawa wobec piwa i
innych napojów, które zawierają alkohol, to całkowita abstynencja;
profilaktyka polega na wychowaniu dzieci i młodzieży w abstynencji."
http://www.parpa.pl/?subL=2&checkL=304

Pozdrawiam!

Krzysiek

Jestes kierowca? To poczytaj! >>> http://link.interia.pl/f199e