[Czuwaj] Re: O piciu (do Dominika)

Aleksander Senk senk w post.pl
Śro, 11 Paź 2006, 13:08:42 CEST

Dominik Jan Domin napisał(a):

 > Dla mnie jest. Bo jaką inną "normą"?

W harcerstwie jest normą.

Ale w życiu pozaharcerskim? Albo poharcerskim?

 > Nie w tę stronę.

No ja sie ciesze, ze Ty wlasnie nie w te strone.
A przeciez takie glosy są.

 > Bo jesli ktoś po odejściu z harcerstwa zacznie deptać trawniki, to nie
 > znaczy, ze mamy usunać zakaz deptania trawników z Prawa Harcerskiego.

I wlasnie w tym widzę zagrozenie, jakie niosą argumenty:
"abstynencji w zyciu pozaharcerskim malo kto przestrzega, wiec ona nie
ma sensu. Lepiej wychowywac do umiarkowanego picia".

 > Raczej o to, że po pierwsze, to interesuje mnie ideał Polaka, jaki
 > chcemy tworzyć. I dokładnie takie wartości promować.

Mam wrazenie, ze stawiasz stwierdzenia zbieżne z moimi jako
kontrargument do moich...?

 > Bo trudno się nie zgodzić z Rafałem (seascoutem), że dużo mamy w Prawie,
 > a mało w codziennym bycie. Niestety, sam byłem świadkiem przerw na
 > papierosa na oficjalnym szkoleniu chorągwianym. W obecności władz
 > chorągwi, oczywiście...
 > A wolałbym, abyśmy wiecej mieli w codziennym bycie.

Ale to tylko Rafał takie rzeczy twierdzi? No prosze :)

Ja - od czasu artykułow Rafal w Czuwaj o abstynencji - mam wrazenie, ze
boli go najbardziej dysonans jaki jest miedzy Prawem i życiem codziennym.
I że to ten dysonans chce zmniejszac. A skoro nie da sie łatwo zmienic
ludzi...
Wprawdzie Rafal za kazdym razem jak to napisze oburza sie i mnie ruga
brzydko, ale z kazdym nowym jego postem i propozycja jestem coraz
bardziej zdezorientowany.
Czy powolując sie na Rafała masz podobne co poglady na pozostale sprawy?

 > Więcej tez pracowali z tymi rzeczami tak, aby były one trwałe.
 > Czyli odejść od obecnego trybu gawędowego: "Harcerz nie pije i nie pali,
 > bo tak jest w Prawie Harcerskim", bo to skutkuje odrzuceniem tego, gdy
 > przechodzi do życia pozaharcerskiego. A nawet wcześniej.

A kto takie metody stosuje?
Przyznam, ze nie wiem jak te słowa odczytac... To jakis taki banal
totalny. Nie znam osob, ktore tak pracuja z abstynencja.

Przyznam, ze juz nawet w opisach metodyk pojawily sie jasne wytyczne,
jak ma byc odbierane Prawo w poszczegolnym wieku.

 > A wejść w Baden-Powellowskie szkodliwości dla zdrowia, a nawet
 > porównanie do osła.

????

 > Aby była trwała postawa, ze palacz to asinus asinorum in secula
 > seculorum. Aby zanikła wolna interpretacja w stylu "Harcerz pija i pali
 > tak, aby go nie złapali".
 > I to odnosi się nie tylko do kwestii abstynencji od alkoholu czy
 > tytoniu, oczywiście.

Obawiam sie o skutecznosc takich metod. :)
No, moze z paleniem bedzie latwiej. Ale na alkohol znajda sie "badania"
swiadczace o jego zdrowiu.

To trzeba mowic o postawie, stylu, pracy nad soba, o "naszych zasadach",
o "twardości" i umiejętności mowienia "nie" itp. W róznych formach to
dziala juz od 14 latka.
No, chyba, ze mowisz o propozycjach argumentow dla 11 latkow :)

Dominik... mam wrazenie chaosu. Jakbym mogl Cie prosic o wyluszczenie o
co Ci chodzi, bo widze zbyt duzo spraw naraz poruszanych :) I to w
sposob, ktory powoduje, ze nie do konca wiem, co masz na mysli, z kim
sie spierasz, a z kim solidaryzujesz.

pozdrawiam
olek