Re: [Czuwaj] na z³o¶æ nie pozwolimy Polakom chodziædo szko³y...

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Wto, 24 Pa¼ 2006, 15:51:18 CEST

----- Original Message -----
From: "Dominik Jan Domin" <djdomin w biol.uni.torun.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Tuesday, October 24, 2006 1:19 PM
Subject: Re: [Czuwaj] na z³o¶æ nie pozwolimy Polakom chodziædo szko³y...

> A z innej beczki - powiedzcie, znaj±cy historiê - kiedy w Polsce skoñczy³o
> sie NIEWOLNICTWO? Kiedy ch³op zyska³ wolno¶æ osobist± i móg³ zamieszkaæ
> gdzie chce, bez zgody w³a¶ciciela? A jak to by³o w innych krajach?

Poddañstwo to niezupe³nie to samo niewolnictwo, poniewa¿ polskiego ch³opa
nie mo¿na by³o kupowaæ ani sprzedaæ (przypadki handlu lud¼mi czy darowania
ludzi w prezencie siê zdarza³y w Polsce w  XVII czy XVIII w. ale by³y
incydentalne, w porównaniu np. z carsk± Rosj±, a zupe³nie ju¿ nie mo¿na tego
porównywaæ z typowym niewolnictwem np. Murzynów w USA)

Na ziemiach polskich poddañstwo zosta³o zniesione w ró¿nym okresie w ró¿nych
regionach i nie mo¿na tego oddzielaæ od zniesienia poddañstwa w krajach
o¶ciennych (zaborczych)

- 1781 w Galicji (reformy Józefa II - mniej wiêcej w tym samym czasie
zosta³o zniesione na ziemiach czeskich)
- 1807 w Ksiêstwie Warszawskim
- 1807 w zaborze pruskim (i w ca³ych Prusach) w praktyce zrealizowane po
zakoñczeniu wojen napoleoñskich
- 1861 na "ziemiach zabranych" czyli na terenach zaboru rosyjskiego nie
wchodz±cych w sk³ad Kongresówki (analogicznie w ca³ej Rosji)

A inne kraje?
- w Szwecji poddañstwo nie istnia³o od ¶redniowiecza
- w krajach niemieckich w koñcu XVIII w. lub na pocz±tku XIX
- Francja 1789 - choæ obejmowa³o ju¿ wówczas tylko mniejszo¶æ ch³opów
- w Anglii poddañstwo nie istnia³o ju¿ od czasów wczesnonowo¿ytnych., ale
by³o tam klasyczne niewolnictwo czarnoskórych (do lat 20-tych XIX w.) oraz
do lat 80-tych XVIII w. system tzw. indentured servants (bia³ych robotników
kontraktowych wysy³anych do kolonii, ich status w praktyce nie ró¿ni³ siê
wiele od niewolników

GS