[Czuwaj] Re: zjazd programowy

Michał Górecki goo.listy.dyskusyjne w 4zywioly.pl
Pią, 29 Wrz 2006, 14:16:47 CEST

Aleksander Senk napisał(a):

> Przciez nie jest tak, jak piszesz :)
>
> BP i Małkowski dali nam metode i idee, pewne zasady zycia, ktore
> powinnismy pielegnować i sprawiac, by ludzie sie nimi zarazali,
> zafascynowywali.
>
> Pamietasz, co mowila Grodecka?
> Nie wystarczy załozyć mundur, zeby byc harcerzem.
>
> Wszyscy czlonkowie organizacji ZHP tworza organizację ZHP. Nie znaczy
> to jeszcze, ze tworzą ruch harcerski.
>
> To bardzo niebezpieczne utozsamianie! Utozsamianie, ktore
> wypisz-wymaluj stosowali komunisci!
> (i nie pisze tego, zeby Cie obrazic - po prostu tak bylo!).

> [...]
Olek ale to miecz obosieczny! W tym momencie każda twoja propozycja
harcerstwa dzisiejszego też potencjalnie może być zła, prawda?
W ten sposób nigdy nie moglibyśmy zmieniać harcerstwa, bo jedynym
pewnikiem byłoby to co było kiedyś.

Być może za 50 lat ruch harcerski stwierdzi że poszliśmy w wogóle złym
kierunku i to co robiliśmy nie było zupełnie harcerstwem...

IMHO to ślepa uliczka. Musimy iść naprzód i wierzyć, że to co robimy
jest słuszne. Oceni nas historia. Ale nie możemy kurczowo trzymać się
przeszłości tylko dlatego, że ta jest pewna :)

***

A co do CORE skautingu - wartości + metoda harcerska (chociaż w sumie
modyfikacje drobne tejże też dopuszczam!)

Chociaż z drugiej strony... Jeśli dojdzie nowa wartość, ważna w XXI
wieku, czy możemy ją inkorporować do naszego ruchu, czy nie - dlatego,
że nie było jej na początku?

Czy powiedzmy szerzenie idei pokoju było tak samo ważne 100 lat temu jak
i teraz? Po dwóch wojnach światowych i tylu konfliktach zbrojnych XX
wieku i terroryetycznych XXI wieku??
Właśnie dlatego WOSM i WAGGGS przygotowują tyle propozycji szerzących
ideę pokoju.

Czy TOLERANCJA była wartością taką jak dzisiaj?

HARCERSTWO MUSI ŻYĆ! Musi się zmieniać i reagować na rzeczywistość. A
jak mówiłem - oceni nas historia.