Re: Michal, bylo: Andrzej, było: Re: [Czuwaj] Autorytety

Pią, 27 Kwi 2007, 11:18:43 CEST

----- Original Message -----
From: "Andrzej Rolewicz" <harc38 w op.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Friday, 27 April 2007 00:06
Subject: Michal, bylo: Andrzej, było: Re: [Czuwaj] Autorytety

> "harcerstwo = skauting z harceriańskim kultem zamiast prawdziwego rozwoju
> duchowego"

Niestety, ale masz rację.

> może powinienem dać jakiś przykład.
> Czytając wymagania na stopnie harcerskie opracowywane w KPW zaproponowałem
> (właściwie poparłem propozycję) aby wpisać:

> reakcje były następujące:
> "można być dobrym wędrownikiem i nie znac biblii"
> "ewangelie wybrał człowiek, a nie bóg"
> "ze wszystkich istniejących źródeł biblia jest chyba najbardziej
> zmanipulowana"
> "trochę tu za dużo szczegółowości..."

Ech... Chyba jednak nie ma dla mnie tu miejsca, pora szukac kontaktu z FSE.

> uważam, że nie trzeba wierzyć w to, co mówi Biblia. Nie trzeba uważać
> jej za Słowo Boże. Ale żyć w Europie i nie znać jej - to ignorancja.
> czy od skauta z Tybetu nie oczekiwalibyśmy, że zna nauki Buddy ?
> (nie musi byc buddystą, ale nie powinien byc ignorantem)
> Tak jak polski wedrownik, harcerz rzeczypospolitej, który nie jest pewien,
> czy Biblia i Pismo Święte to to samo, czy może coś innego...

POPIERAM!

> teraz czas na moje słynne pomysły ;)
>
> Czy przed wakacjami nie warto zamieścić na stronie "Silnych duchem"
> pliku w formacie pdf zawierającego dwadzieścia kilka tekstów
> źródłowych (po jednym na każdy obozowy dzien), głównie z kręgu
> kultury chrześcijanskiej, (co chyba naturalne w przypadku Polski),
> ale kilka tekstów równiez z dorobku duchowego innych systemów religijnych
> (których nie znamy, a czasami szkoda) ?
> Taka  mała pomoc dla drużynowego, który zastanawia się, jak zadbac o
> [...]

Więcej niż 20 tekstów, i nie koniecznie 80 - po prostu odpowiednio większy
wybór, aby teksty niekoniecznie leciały wg numerków, jak Madry Ktoś wybrał,
tylko, aby były do wyboru dla drużynowych, często z adnotacją

Np.: O służbie. O byciu przywódcą. Kim jest mój bliźni.

Adnotacje (czy ewentualny komentarz) nie dla harcerzy, i nie do tego, aby
druzynowy w jakikolwiek sposób "oceniał" pracę. Tylko po to, aby łatwiej
byłoby mu coś wybrac, gdyby np. jakiś problem sie pojawił (np. kadra rości
sobie nadmierne prawa czy starsi usiłuja wykorzystywac młodszych czy nagła
niechęć do ludzi z sąsiedniego obozu innej organizacji).

DJD