[Czuwaj] Idee, ideal, idealy itp.

Michał Górecki g00rek64 w gmail.com
Pią, 9 Lut 2007, 13:59:16 CET

czesiek.harcerstwo napisał(a):
> [smyrwa]:
> Nie zgodzę się z tym, że "nie udało się wprowadzić abstynencji".
> Udało się, bo zapisy w 10. punkcie prawa są zapisami ewidentnie
> abstynenckimi.

Udało się wprowadzić zapisy :]

A ja teraz spytam przewrotnie - czy udało się wprowadzić oszczędność i
ofiarność?

Nie, bo to NIEMOŻLIWE. Bo to ideały, których nie da się "wprowadzić"
właśnie. Natomiast abstynencję da się wprowadzić lub nie. Tak samo jak
celibat. Czy udało się wprowadzić celibat? No chyba tak.

Dlatego też po raz wtóry powtarzam - abstynencja nie jest ideałem jako
takim. Można być abtynentem lub nie. 0-1. A nie można powiedzieć jasno i
dobitnie - można być oszczędnym lub nie, bez wartościowania.

Tylko tego chcę tu cały czas dowieść, co na prawdę nie oznacza, że nie
uważam abstynencji za wartość, więc proszę mi tu tego nie imputować...

***

Zupełnie wtórną kwestią jest to czy i jak skutkuje, a przede wszystkim
co by się stało gdyby została wycofana. Bo to bardzo, bardzo trudny
temat. I ja nie widzę na razie żadnego dobrego rozwiązania. Bo i jej
pozostawienie i jej wycofanie powoduje dużo różnych konsekwencji. Także
negatywnych.

Ale do tej dyskusji nigdy się nie zbliżamy, bo ciągle rozmowa o
ewentualnej zmianie zapisu, czy pozwoleniu picia instruktorom to
"szarganie świętości".