[Czuwaj] Fundacje na radzie naczelnej ZHP

Rafal Bednarczyk komendant w jamboree2007.zhp.pl
Pon, 12 Lut 2007, 10:33:31 CET

Witam wszystkich,

Rafal Klepacz byl uprzejmy napisac miedzy innymi:

> [...]
> dotyczące kontroli ZHP nad fundacją (wynikające
> ze statutu fundacji), rady fundacji mogą sobie dowolnie
> zmienić. Jeśli by do tego doszło, to oznacza możliwość
> całkowitej utraty kontroli nad fundacją.
> Sławek zaproponował stanowisko zobowiązujące rady fundacji
> do zmiany statutów fundacji w taki sposób, by w przyszłości
> zmian w statutach fundacji mogła dokonywać tylko Główna
> Kwatera ZHP. Czyli by pełną kontrolę nad fundacjami miał zarząd
> ZHP a nie same fundacje. Niestety - dzięki
> zdecydowanej postawie przeciwnej Rafała Bednarczyka to
> stanowisko zostało przez Sławka wycofane.
po pierwsze ono nie zostalo wycofane tylko przekazane
do omowienia do naszej komisji zarzadzania i finansow
bo nie da sie o mechanizmach kontroli fundacji, ktore
sa zakladane w tak roznych celach jak chocby krancowo
rozne fundacja "Glodowka" i fundacja "Swiatowe Jamboree",
rozmawiac bez przygotowania i szczegolowego omowienia
celow, zalozen i sposobow dzialania fundacji.

Moj "zdecydowany protest" wynikal z sytuacji w ktorej
fundacja jamborowa zbierajaca srodki na udzial kontyngentu
polskiego na Jamboree mialaby miec zmieniony statut
na samymy finale dogadywania powaznego udzialu sponsorow
oraz nawet udzialu chocby w Radzie Fundacji ludzi zaufania
spolecznego, ktorzy wcale nie koniecznie sa czlonkami ZHP,
ale za to ich autorytet spoleczny jest niekwestionowany
co dla fundacji jest niezwykle wazne w rozmowach z firmami,
ale takze z aktualnymi wladzami panstwowymi i samorzadowymi.

Fundacja "Glodowka" natomiast nie istnieje od wczoraj,
prowadzi dzialalnosc gospodarcza, ktora generuje czasami
dokumenty duzo ciekawsze niz statut i mysle, ze przy
rozpatrywaniu stopnia zabezpieczen majatku ZHP w tej
fundacji powinnismy najpierw przejrzec w komisji
dokumenty chocby dzierzawy tego majatku - zreszta taka
tez byla sugestia obecnych na spotkaniu RN czlonkow
CKR.

> Uważam, że to był błąd ze strony Sławka. Bo uważam,
> że cała kontrola nad spółkami, fundacjami i innymi podmiotami
> tworzonymi przez ZHP powinna być w rękach ZHP. I nie rozumiem
> dlaczego ktoś uważa, że powinno być inaczej.
na pewno ja nie jestem osoba, ktora uwaza, ze powinno byc
inaczej. Pol roku zajelo nam tworzenie podstaw do dzialania
fundacji jamborowej (nam czyli zespolowi fundacji) i takie
ulozenie relacji, aby z jednej strony miec pewnosc,
ze harcerskie pieniadze nie zostana przez nikogo przechwycone,
ale z drugiej strony aby zabezpieczyc sie przez sytuacja
w ktorej GK ZHP w sytuacji jakiejs katastrofy finansowej
latwo moze przelac jamborowe pieniadze na ratowanie sytuacji.

Natomiast uwazam na pewno, ze o sprawach zarzadzania
i finansow powinno sie rozmawiac spokojnie i z dokumentami
w garsci, a akurat teraz nie bylismy tak do tego przygotowani.
Wrocimy wiec do tego tematu na spotkaniach naszej komisji
i pewnie na spotkaniu RN w czerwcu.

pozdrawiam
Rafal
hm Rafal Bednarczyk