[Czuwaj] Harcerskie Idea³y - o przygotowaniu do dyskusji

Aleksander Senk senk w post.pl
Pon, 19 Lut 2007, 16:17:07 CET

czesiek.harcerstwo napisa³(a):

> Mam propozycjê.
> Niech WBiA GK ZHP przeprowadzi badanie
> jak w ostatnich 10 latach zmienia³a siê liczebno¶æ ¶rodowisk ZHP
> prowadzonych przez instruktorów "proabstynenckich"
> a jak zmienia³a sie liczebno¶æ "reszty".

Ja sie przylacze do glosow, ktore twierdza, ze badanie takie nie ma
wiekszego sensu. Po pierwsze - mysle, ze badanie na przestrzeni 10 la
byloby metodologicznie bardzo trudne.
Po drugie - takze mysle, ze kwestia abstynencji kadry instruktorskiej
nie ma wiekszego wplywu na liczebnosc srodowiska.

I ciesze sie, ze ten poglad zosta³ tak jednoglosnie przyjety.
Dotychczas bowiem slyszalem tylko glosy, ze przez abstynencje mamy tak
malo harcerzy. I ze trzeba ja zniesc, to wtedy bedziemy wiecej. Proby
zanegowania takich twierdzen spotykaly sie co najmniej z lekcewa¿±cym
milczeniem. (pomijam juz sprzecznosc twierdzen, ze trzeba zlikwidowac
abstynencje, bo przez nia mamy mala harcerzy, z jednoczesnym popieraniem
opcji trze¼wo¶ciowej, ktora wymaga, by harcerze do 18.r.z. byli
zupelnymi abstynentami).

Tak wiec widac wyra¼nie, ze kwestia abstynencji nie jest problemem
wychowankow, tylko wychowawców.

Mysle jednak, ze studium przeprowadzone w kilku srodowiskach, badajace
sposoby pracy z tematem abstynencji (i calym 10 PPH), odbior harcerzy
itp. bylby cenny do dyskusji.
Bo problemem, ktory - jestem przekonany - jest prawdziwym problem to
taki, ze o problemach wynikajacych z idei abstynencji mowia zazwyczaj
ci, ktorzy nigdy w zyciu powaznie nad tym tematem nie pracowali, a i
sami nie osiagneli wiecej niz zaprzestanie picia (co jest przeciez tylko
warunkiem wstepnym, a nie celem ostatecznym idei abstynencji w harcerstwie).

pozdrawiam
olek