[Czuwaj] Harcerskie Idea³y - o przygotowaniu do dyskusji

Aleksander Senk senk w post.pl
Pon, 19 Lut 2007, 16:41:23 CET

Micha³ Górecki napisa³(a):

> Widzicie tu zachodzi dylemat nierozwi±zywalny. Czy lepiej wychowaæ 500 osób
> tak, ¿eby osi±gnê³y poziom X, czy 1000 osób, tak ¿eby osi±gnê³y poziom X/2?

G00rek, ja tu caly czas przypominam pytanie Czeska, ktore pozwoliles
sobie zlekcewazyc, mimo ze jest bardzo istotne.

To pytanie: jakie wychowanie.

Bo dla Ciebie liczy sie jakies wychowanie i starasz sie utrzymac balans
miedzy iloscia zasad, a liczebnoscia, wychodzac z zalozenia, ze jak
bedzie mniej kontrowersyjnych zasad, to bedzie wiecej harcerzy.

Jak widzisz z poprzednich postow, zalozenie to jest nieco falszywe :)

Ale przede wszystkim jest tak, ze Twoim oponentem chodzi o wychowanie
WEDLUG KONKRETNYCH ZASAD I WARTOSCI.
Wiec tym samym oni Twojego dylematu nie maja. Bo jezeli na pierwszym
miejscu stawiaja zasady, to to czy wg nich bedzie sie wychowywalo 500
czy 1000 osob  nie ma wiekszego znaczenia.

Mysle takze, ze sa oni nieco wiekszymi optymistami (realistami?) co do
tego, jaka bedzie roznica w ilosci (i jakosci) instruktorow ZHP po
zmianie Prawa.
Po pierwsze, mysla, ze poprzeczka, ktora stawiaja nie spowoduje, ze
zostanie 1000 czy 100 "prawdziwych harcerzy", jak to z luboscia sugerujesz.
Po drugie - pewnie sa przekonani, ze na kazdych 2-3 instruktorow, ktorzy
zostana nimi dzieki temu, ze juz nie ma zakazu picia (tak jakby dzisiaj
byla masa instruktorow, ktorzy sie tym przejmuja i odchodza, bo sie nie
moga pogodzic z wymaganiami PH...LOL...) odejdzie co najmniej jeden,
ktory nie pogodzi sie ze zmianami.

I wtedy rozwieja sie mrzonki, ze dzieki oficjalnemu zniesieniu zasady
abstynencji w ZHP bedzie wiecej instruktorow i harcerzy.
Ale ci, co odeszli juz nie wroca. Albo zajma sie zyciem, albo odnajda
sie w nowych organizacjach.

pozdrawiam i zycze nieco szerszego spojrzenia na skutki zniesienia idei
abstynencji. Nie tylko te medialne i wychowawcze, ale i takie praktyczne :)

olek

Wiêcej informacji o li¶cie dyskusyjnej Czuwaj