[Czuwaj] Wychowanie [Harcerskie Idea³y - zaczynamy powtorki :)]

Wto, 20 Lut 2007, 00:32:05 CET

Dnia wtorek, 20 lutego 2007, Aleksander Senk napisa³:

> Jezeli sie znajda rodzice, ktorzy tak ladnie jak Ty rozmawiaja z dziecmi
> o szkodliwosci alkoholu i sami pija umiarkowanie to moga miec efekty.
> Mniejsze niz gdyby sami nie pili, ale pewnie juz jakies tak.

Wydaje mi siê, ¿e wa¿niejszym czynnikiem jest zaufanie jakim wychowanek
obdarza swojego wychowawcê ni¿ idealne odzwierciedlenie wymagañ wobec
wychowanka w postawach wychowawcy. Wychowanek, który przekona³ siê, ¿e na
s³owie wychowawcy mo¿na polegaæ, ¿e jego prognozy siê sprawdzaj±, ¿e jego
celem jest dobro wychowanka bêdzie w stanie zaakceptowaæ tak¿e pouczenie: "Ja
w Twoim wieku tak postêpowa³em i to by³o dla mnie bardzo dobre, doprowadzi³o
mnie do miejsca, w którym teraz jestem". Wie, ¿e s± postawy w³a¶ciwe doros³ym
i postawy w³a¶ciwe dzieciom.

Wydaje mi siê, ¿e przed s³owami "Mniejsze ni¿ gdyby sami pili" powiniene¶
umie¶ciæ akronim IMHO.

> Ale ile % takich rodzicow jest w Polsce?

Nie wiem. Ty wiesz? Ja znam samych takich :) Mo¿e dlatego, ¿e wiêkszo¶æ moich
znajomych rodziców to byli harcerze.

> Wniosek juz wysnulismy podczas dyskusji w pa¼dzierniku:
> Jezeli instruktorzy nie beda abstynentami, to utrzymanie w trze¼wo¶ci
> (bez cudzyslowow) mlodziezy do 18 r.z. bedzie fikcja. Po prostu
> przestaniemy oddzialywac na te sfere zycia mlodej osoby.

Nie ¶my, nie ¶my. Pamiêtam co wtedy pisa³ Krzysztof Ludwig i by³ to g³os w
dyskusji niezmiernie wa¿ny, ale nie wydaje mi siê, ¿eby¶my siê co do tego tak
bezdyskusyjnie zgodzili. Choæ rozumiem ten pogl±d, to ci±gle nie wiem (albo
ju¿ zapomnia³em) dlaczego w tej sferze metoda nakazu nie dzia³a, a w innych
sferach dzia³a.

--
Czuwaj!

parasol
Marcin Bednarski parasol(at)harcerstwo.net
Namiestnik harcerski :: Hufiec Warszawa-¯oliborz
http://arkadia.wawrzyszew.net
"Choæ droga jest bez koñca. Pozornie bez znaczenia.
 Mniemam, ¿e mam powody by drogi swej nie zmieniaæ"