[Czuwaj] Harcerskie idea³y

Witold Pietrusiewicz smyrwa w poczta.onet.pl
¦ro, 21 Lut 2007, 05:00:32 CET

Aleksander Senk napisa³(a):

> Przypominam takze, ze dla mnie - jak i dla wielu instruktorow - Prawo
> z roku 1932 jest tym specjalnym Prawem. Po pierwsze - to ostatnia
> redakcja dokonana jeszcze zanim harcerstwo zostalo ska¿one przez PZPR,
> wiec to okres szczytu jakosci tego ruchu.
> A poza tym - to Prawo wychowalo ludzi Sz.Sz. i to nadaje mu specjalna
> wartosc. Pieknie uj±l to kiedys Orsza, ale nie moge znale¼æ cytatu.
> W kazdym razie mowil, ze to Prawo u¶wiecilo sie w specjalny sposob, bo
> wychowujac ludzi Sz.Sz. pokazalo swoja skutecznosc. Oczywiscie w tym
> [...]
To ja puszczê cytat, wprawdzie nie z Orszy, ale z krótkim wstêpem
historycznym (podkre¶lenia moje).  Mo¿e te¿ warto zwróciæ uwagê na
wariantywn± wersjê Przyrzeczenia oraz I punktu PH (Bogu i Polsce /
Polsce), bo na ten temat te¿ wiele wtedy mówiono i pisano, i nie trzeba
tu wcale wynajdywaæ prochu na nowo, tylko siêgn±æ do ¼róde³.

W czerwcu 1982 roku Rada Naczelna ZHP pod presj± w³adz komunistycznych
rozwi±zuje Radê Porozumienia KIHAM. W obawie przed przejmowaniem krêgów
przez komunistów i represjami (trwa stan wojenny i wszelka nielegalna
dzia³alno¶æ mo¿e poci±gaæ za sob± aresztowania, internowania i inne
konsekwencje) KIHAM-y rozwi±zuj± siê same. 12 wrze¶nia 1982 na Jasnej
Górze odbywa siê ostatnie jawne spotkanie Rady Porozumienia KIHAM,
podczas którego wystosowuje ona apel do Krêgów, by rozwi±za³y siê i
pracowa³y dalej, ale ju¿ nie pod szyldem KIHAM-u. Wystosowuje tak¿e apel
do harcerzy, aby w szczególny sposób chronili przywrócony tradycyjny
tekst Prawa i Przyrzeczenia Harcerskiego:

---
<cytat>

"Tworz±c dwa lata temu Porozumienie Krêgów Instruktorów Harcerskich im.
Andrzeja Ma³kowskiego (KIHAM) zainicjowali¶my w ZHP niezale¿ny ruch
zmierzaj±cy do odnowy moralnej Harcerstwa. (...) Na tle ostatnich
wydarzeñ w ZHP i kierunku, jaki przyjê³y jego w³adze, nie widzimy
obecnie ¿adnych mo¿liwo¶ci ani szans na to, aby ruch odnowy zosta³
ponownie podjêty. (...) Z miejsca ostatniej zbiórki Rady Porozumienia u
podnó¿a Sanktuarium na Jasnej Górze (...) pragniemy skierowaæ do
wszystkich naszych Druhów i Braci, Harcerek i Harcerzy nasz koñcowy apel:

Pozostañcie zawsze wierni szczytnym harcerskim idea³om i
siedemdziesiêcioletnim tradycjom - s³u¿±c Prawdzie, Dobru i Piêknu,
_szczególnie chroni±c przywrócony tekst Przyrzeczenia Harcerskiego_:
"Mam szczer± wolê ca³ym ¿yciem pe³niæ s³u¿bê Bogu i Polsce (Polsce),
nie¶æ chêtn± pomoc bli¼nim i byæ pos³usznym Prawu Harcerskiemu".
B±d¼cie wierni nakazom Prawa Harcerskiego. _Przywróæcie tekst Prawa,
które zosta³o sprawdzone w ¿yciu przez wiele pokoleñ harcerek i
harcerzy, okupione krwi± dziewcz±t i ch³opców z Szarych Szeregów, a
które Harcerstwu odebrano_:

1. Harcerz s³u¿y Bogu i Polsce (Polsce) i sumiennie spe³nia swoje obowi±zki.
2. Na s³owie harcerza polegaj jak na Zawiszy.
3. Harcerz jest po¿yteczny i niesie pomoc bli¼nim.
4. Harcerz w ka¿dym widzi bli¼niego, a za brata uwa¿a ka¿dego innego
harcerza.
5. Harcerz postêpuje po rycersku.
6. Harcerz mi³uje przyrodê i stara siê j± poznaæ.
7. Harcerz jest karny i pos³uszny rodzicom i wszystkim swoim prze³o¿onym.
8. Harcerz jest zawsze pogodny.
9. Harcerz jest oszczêdny i ofiarny.
10. Harcerz jest czysty w my¶li, mowie i uczynkach, nie pali tytoniu,
nie pije napojów alkoholowych.

Pamiêtajcie zawsze o harcerskim braterstwie, twórzcie wiêzy przyja¼ni i
harcerskiej wspó³pracy, wcielajcie na ka¿dym kroku has³o, i¿ harcerz za
brata uwa¿a ka¿dego innego harcerza. Pamiêtajcie, ¿e w jedno¶ci si³a, ¿e
nie wolno daæ siê ponownie poró¿niæ i odgrodziæ sztucznymi granicami
hufców i chor±gwi. (...)
Walczcie o zachowanie w ZHP tolerancji ¶wiatopogl±dowej i mo¿liwo¶ci
odbywania praktyk religijnych (...).

Bez wzglêdu na okoliczno¶ci pozostañcie na zawsze Harcerkami i
Harcerzami." .

(Z Apelu Porozumienia Krêgów Instruktorów Harcerskich im. Andrzeja
Ma³kowskiego, Jasna Góra, 12.IX.1982)

</cytat>
---

Dla mnie ten apel to co¶ w rodzaju testamentu i drogowskazu. I szczerze
mówi±c zastanawiam siê, dlaczego jest dzi¶ tak ma³o znany... Co tu jest
nieaktualnego?
Wiem, wiem, powiecie, ¿e ¶wiat siê zmienia... Ale czy mo¿e byæ tak, ¿e w
1982 r. siedemdziesiêcioletnie idea³y by³y aktualne, a w 25 lat pó¼niej
zupe³nie nie?

Smyrwa