[Czuwaj] Harcerskie Idea³y

Aleksander Senk senk w post.pl
Czw, 22 Lut 2007, 16:42:30 CET

Pawel Dobosz napisa³(a):
> Dzisiaj tak bardziej od siebie..
> (ale znowu d³ugo)

I znowu bardzo ciekawie i osobiscie!

Pozwol, ze odniose sie tylko do dwoch fragmentow, bo co do reszty, to
traktuje je jako zdanie osoby, ktorej postawe bardzo - na tyle na ile ja
poznalem przez listy - szanuje:

> Tylko, ¿e normy zachowañ w okre¶lonych sytuacjach to jedno, a warto¶ci,
> które nadaj± ¿yciu sens to drugie. Ich nie mo¿na wymóc albo narzuciæ. Ich
> wybór to kwestia w³asnego sumienia. Dlatego pomimo, ¿e zdecydowa³em siê na
> abstynencjê z racji takiej, ¿e tego wymaga³a ode mnie organizacja (osobisty
> przyk³ad instruktora) to nie mog³em pogodziæ siê z faktem, ¿e Prawo
> Harcerskie zakazuje czego¶, co samo w sobie nie jest z³e.

Ja bym jednak ciagle namawial na patrzenie od drugiej strony:
Prawo namawia na cos, co jest dobre. Na abstynencje i na ksztaltowanie
siebie, otoczenia w jej duchu.

To chyba faktycznie jest kwestia internalizacji i kwestia zetkniecia sie
z nia w odpowiednim okresie zycia...

> A z³e jest
> jedynie wtedy, kiedy sie do tego nieodpowiedzialnie podchodzi. Wiêkszo¶æ
> instruktorów, których znam do kwestii picia alkoholu podchodzi bardzo
> odpowiedzialnie.

Ja bym tu nie by³ optymist±. Mnie badania WBiA ze zlotu druzynowych
bardzo zmartwily... Myslalem, ze jest nieco lepiej...

 > Choæ, ju¿ tak na marginesie, nie
> potrafiê wyobraziæ sobie g³osowania nad warto¶ciami przy za³o¿eniu, ¿e
> wiêkszo¶æ "50% +1" delegatów ma racjê. Mo¿e jestem naiwny i nie¿yciowy,
> ale moim zdaniem decyzje tak fundamentalne powinny byæ podejmowane w
> drodze konsensusu, albo przynajmniej, w drodze wspólnego dla WSZYSTKICH
> delegatów kompromisu.

No wlasnie... Moze ja mam inne propozycje rozwiazania tego problemu, ale
ciesze sie, ze poznaje coraz wiecej osob, dla ktorych decyzja o
wartosciach, o sprawach fundamentalnych, na drodze procedur
demokratycznych ma w sobie cos trudnego do wyobrazenia...

pozdrawiam
olek