[Czuwaj] Re: Grupy wiekowe

harclot w poczta.onet.pl harclot w poczta.onet.pl
Pon, 11 Cze 2007, 06:56:11 CEST

----- Original Message -----
From: "Marcin Bednarski" <parasol w harcerstwo.net>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Monday, June 11, 2007 6:49 AM
Subject: Re: [Czuwaj] Re: Grupy wiekowe

Dnia poniedziałek, 11 czerwca 2007, Janusz Sikorski napisał:

> Ależ to jest konkret. Odpowiedź tkwi w INDYWIDUALNOŚCI. Instruktor zna
> swoich ludzi, wie kto jaki jest, wie kto jest ćwikiem chociaz jeszcze tego
> stopnia nie ma. To że zrozumienie systemu zaburzaja jakieś przypadki (vide
> - do drużyny przychodzi człowiek np. w wieku 16 lat) nie znaczy że system
> jest zły.

Rany, no to piszesz to co ja sam napisałem kilka listów wcześniej.

> Nie da się wszystkiego zamknąć w sztywne ramy. Jest tak i tak i
> koniec. Podział wiekowy jest zły.

Ja nie piszę, że jest zły tylko, że niepraktyczny.

> A stopnie ? No przeciez
> człowiek przychodzący zdobywa młodzika i dalsze stopnie. Tyle, że ich się
> nie otwiera ani nie zamyka bo trwałoby to 15 minut. Stopnie te są zawarte
> w poszerzonej próbie na ćwika.

A dlaczego ma otwierać ćwika? Skąd to wiesz jak przychodzi? Chyba nie na
podstawie jego wieku, bo to przecież zabiłoby indywidualność. :->

PC=======================================
Powtórzę bo pewnie nie doczytałeś:
---------------------------------
> W pierwszym okresie pracy starszych dziewcząt spotykamy się z większą
> różnorodnością w zakresie stopni niż w początkowym etapie pracy młodszych
> dziewcząt.
> Przed dziewczętami powyżej 16 lat, które teraz dopiero po raz pierwszy
mają
> zetknąć się z harcerstwem, stoi oczywiście okres próbny, kiedy to mają
> zdecydować o ich stosunku do harcerstwa. To samo; "Chcę, czy nie chcę,
> potrafię, czy nie potrafię. Przyjmiemy cię lub nie, bo..." będzie się tu
> powtarzać podobnie jak we wstępnym etapie działania młodszych dziewcząt.
Ale
> [...]
> społeczeństwa, narodu i państwa. Harcerską swoją postawę wobec życia
> stwierdza starsza ochotniczka w momencie Przyrzeczenia, które, choć brzmi
> tak samo, o wiele większe jej niż małej dziewczynce stawia wymagania.
> Zależnie od wieku, wyrobienia itp. starsza ochotniczka w drugim okresie
> swego życia harcerskiego zdobywa stopień samarytanki lub od razu wkracza w
> okres wędrowniczki. Niezależnie od charakteru tego drugiego okresu, w
> dalszej pracy bierze udział na równi i razem z tymi dziewczętami, które do
> drużyny starszych dziewcząt przeszły po kilku już latach służby
harcerskiej.

Czesław