Re: [Czuwaj] bardzo dobra chorągiew

harclot w poczta.onet.pl harclot w poczta.onet.pl
Wto, 19 Cze 2007, 23:48:55 CEST

----- Original Message -----
From: "Michał Górecki" <g00rek64 w gmail.com>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Tuesday, June 19, 2007 10:09 PM
Subject: Re: [Czuwaj] bardzo dobra chorągiew

prostu łatwiej było mi operować tekstem i naświetlić problem, wiedząc że
uważni czytelnicy listy Czuwajowej i nie tylko, znają wyraziste poglądy
Druha Janusza i ostatnio użyte stwierdzenie przez Druha Michała, że on ma
posprzątane na swoim podwórku, bo w hufcu &#8222;żądzą&#8221; młodzi i tak
jest w ogóle w hufcach warszawskich, więc chorągiew nie jest mu do niczego
potrzebna.

> [...]
> W przeciwieństwie do Sikora nie jestem pewien, czy chorągwie należy
> zlikwidować. Wiem na pewno, że są organizajce w których tego szczebla
> struktury nie ma.
>
> I proszę ci, nie insynuuj mi, że napisałem "u mnie jest dobrze, więc
> chorągwie niepotrzebne".
>
> Napisałem, że my poradziliśmy sobie jak żyć bez chorągwi. Z musu.
> Nie oznacza to, że jej nie chcemy.
>
> Ale nadal twierdzę, że stwierdzenie, że to chorągwie są podstawą
> związku jest nieprawdziwe.
>
> To hufce są podporą związku. Władze naczelne wyznaczają kierunek

Michałowi jako komisarzowi pewnie niewygodnie podpierać się WOSM-em
ale mnie jako "skauto-krato-fobowi" ;-))))
będzie łatwiej:

Statut wg WOSM
(część fragmentu dotyczącego struktur)
-------------------------
13.00 Hufiec
13.01 Wiele grup (szczepów) w mieście lub na określonym terenie tworzy
hufiec, który wspiera wzajemną współpracę pomiędzy grupami (szczepami) i
ułatwia komunikację .
Hufce tworzy Krajowy Komitet Wykonawczy.
13.02 Co roku odbywa się zjazd hufca. Jego uczestnikami są wszyscy aktywni
instruktorzy hufca, którzy mają prawo głosowania. Osoby wspierające mogą być
zapraszane, ale bez prawa głosowania.
13.03 Zjazd hufca wybiera zarząd (komendę) hufca, który odpowiada za
koordynację i poziom skautingu w hufcu.
13.04 Zwykle wybiera się mały zarząd (komendę) hufca, który realizuje
politykę organizacji na poziomie lokalnym pomiędzy corocznymi zjazdami
hufca. Może się on składać np. z przewodniczącego (komendanta hufca),
sekretarza, skarbnika i innych wybranych członków,  np. po jednym
przedstawicielu grupy (szczepu), według odrębnych przepisów.
13.05 Kiedy nie przewiduje się , że każdy aktywny instruktor może wziąść
udział w zjeździe organizacji (patrz 6.16), może zaistnieć konieczność
wyboru przez zjazd hufca delegatów na zjazd ogólny. Ich liczba powinna by
określona w przepisach towarzyszących (ordynacja wyborcza) zgodnie z liczbą
członków hufca.

14.00 Organizacja chorągwiana
14.01 W bardzo dużych organizacjach w dużych krajach istnieje czasami
potrzeba utworzenia prostej struktury regionalnej w uzupełnieniu struktury
hufców. Jest to pożądane tylko wtedy gdy może pomóc poprawić komunikację
pomiędzy poziomem krajowym a lokalnym. Należy dbać o to, by dodatkowa
struktura nie stała się dodatkową warstwą administracji i biurokracji.
14.02 Struktura chorągwiana może się składać np. z małego chorągwianego
komitetu wykonawczego złożonego z komendantów wszystkich hufców, którzy mogą
wybrać komendanta chorągwi jako swojego przewodniczącego.  Szczegóły mogą
zostać opisane w odrębnych przepisach.

Czesław