RE: [Czuwaj] Prawo -długie

czesiek w harcerstwo.net czesiek w harcerstwo.net
Nie, 11 Mar 2007, 20:30:21 CET

----Original Message-----
From: czuwaj-bounces w listy.czuwaj.net
[mailto:czuwaj-bounces w listy.czuwaj.net]On Behalf Of Marcin Wojtczak
Sent: Sunday, March 11, 2007 8:06 PM
To: Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy.
Subject: [Czuwaj] Prawo -długie

> Ponieważ zdarza mi sie sotatnio spojrzeć na Prawo Harcerskie
> niejako z zewnątrz, jako pedagog i socjoterapeuta,
> coraz częściej dochodzę do wniosku, że składa sie ono
> w większości z zapisów niezrozumiałych , głupich lub szkodliwych.

itd.....

No cóż znowy zposiłkuje się wypowiedzią piotra z Forum ZHP
która przez przypadek dość "pasuje":
http://www.forum.zhp.pl/viewtopic.php?pid=52904#p52904
Język, język.
To kolejny przykład nieprzygotowanej dyskusji na temat Prawa.
Nie, żadna redakcja, ani angielska, ani polska nie była pisana
językiem ....codziennym - "dzisiejszym" dla swych czasów.
Dla Anglików byłoby to wogóle niemożliwe, ze względu na rozwarstwienia
klasowe i różnice wynikajace z wykształcenia .
BiPi musiał tworzyć w pewnym sensie "uniwersalne" zapisy.
I to się udało. W Polsce raczej tylko naleciałości dzielnicowe
mogłyby wpływać na powstające redakcje. Jednak podobnie do Anglii,
usilnie szukano uniwersalnych sformułowań.
Najlepszym punktem odniesienia była literatura - stąd zwroty
oparte na tych źródłach. Pytanie, czy uniwersalizm języka przekazu
oznacza dziś "codzienność" ?
I czy literatura nie jest dobrym kontekstem najważniejszego dla ZHP przekazu
?
Czy komunikatywność przekazu oznaczać ma uproszczenie ?
Moim zdaniem nie ! Jeśli harcerz ma się doskonalić,
ma wpływać na swój rozwój i zmieniać na lepsze swe otoczenie,
to powinien poznawać i rozumieć język korespondujący z osiąganym
wykształceniem.
I jeszcze jedno, jestem filologiem, tekst to mój "chleb powszedni".
Redakcja wokół której najwięcej dyskusji się toczy,
niewiele straciła na uniwersaliźmie przekazu.
O ile wogóle.
http://www.forum.zhp.pl/viewtopic.php?pid=52904#p52904

Czesław