=?ISO-8859-2?Q?Re: [Czuwaj] Dwie Roty czy mo=BFe WIELE Rot (religi a)?=

Andrzej Rolewicz harc38 w op.pl
Nie, 25 Mar 2007, 15:44:27 CEST

Użytkownik Dominik Jan Domin <djdomin w biol.uni.torun.pl> napisał:
>Prawda, Dobro i Piękno>
>Powiedzmy sobie szczerze, taka propozycja to nie "zamiast drugiej roty",
>tylko de fakto wiele rot, wg własnego widzimisię instruktora. Perfidny
>pomysł, usiłujący wprowadzić jeszcze wiekszy galimatias i brak zasad. Bóg,
>to Bóg, a nie "Prawda, Dobro i Piekno" ani nie "Absolutne Wartości Duchowe".
>Rozumiem akademickie rozważania religioznawców, ale cżłowiek potrzebuje
>konkretów na miarę człowieka, nie dywagacji filozoficznych.
>

>A moze iść dalej tym nurtem: Zamiast Polska pisać Moje Miesce Zamieszkania
> [...]

Zgadzam się z tobą, że w takim ujęciu skautowa "służba Bogu"
może w praktyce sprowadzić się do spaceru za rękę z zaprzyjaźnioną
druhną w celu wspólnej kontemplacji Piękna :)

Natomiast poważnie: Istnieje problem złożenia Przyrzeczenia przez osoby
nie mające określonych poglądów religijnych i nie gotowe na jakąkolwiek
"służbę Bogu" - nieznanemu. Co sądzisz o możliwości użycia trybu
warunkowego (Mam szczerą wolę służyć Bogu o ile On istnieje i poznam Jego wolę).
Ciekaw jestem Twojej (i innych) opinii, bo ja byłbym skłonny ją zaakceptować
p o  d   w a r u n k i e m   dostrzeżenia w ZHP potrzeby rozwoju duchowego
i rozpoczęcia działań ten rozwój promujących.
Na przykład: 15 minut dziennie podczas obozu przeznaczamy na poznawanie
Biblii, Koranu czy wręcz myśli jakiegoś guru (w przypadku małoletnich
poniżej 16 roku życia o wyborze decydują jego Rodzice).
Poznawanie przy tym nie oznacza bezkrytyczne przyjmowanie. Nawet
niewierzącemu przynosi wstyd, gdy nie zna Biblii. Trudno go uznać za
osobę wykształconą. Nie musi od razu wierzyć, ale zapoznać się powinien, nieprawdaż ?
W tym znaczeniu jestem za koniecznością zmian w ZHP zwracających
uwagę na konieczność rozwoju w sferze duchowej zamiast dzisiejszego:
"Róbta co chceta".

I ?
Andrzej.