=?ISO-8859-2?Q?Re:_[Czuwaj]_druhno, _druhu, _czuwaj, _by?= ło: fundusze, paczka i coś tam jeszcze

Michał Górecki g00rek64 w gmail.com
Śro, 28 Lis 2007, 23:25:12 CET

28-11-07, Darek Brzuska <brzuska w mp.pl> napisał(a):
> g00rek - Piewca Nowoczesności w Imię Baden Powella zagaił, bo nudno, a ja
> go zapytam:
>
> 1) Jak ja do zastępowego, w wieku mojej młodszej córki, mówię "druhu
> zastępowy" to twoim zdaniem robię dobrze, czy źle?
> 2) Równie często mówię im po imieniu. To dobrze, czy źle?
> 3) Jak wchodzę do lokalu hufca i siedzi grupa kadry (z reguły młodsi ode
> mnie, bo taki już mój los) to najpierw mówię wszystkim "czuwaj", a potem
> najczęściej do każdego i każdej podchodzę z wyciągniętą łapą i tu już
> różnie: cześć, witaj, witam serdecznie, witam bardzo, itp., itd. W którym
> [...]

Darek. Zauważ, że ani przez chwilę nie napisałem jakie jest Jedynie
Słuszne Rozwiązanie, a raczej napisałem, że forma która sprawdza się w
zastosowaniach "wewnętrznych" nie musi koniecznie komponować się z
codziennością. Szczególnie w przypadku wędrowników, gdzie harcerstwo
miesza się zupełnie z "nieharcerstwem" (towarzysko).

Nie będę dlatego ci odpowiadał na pytania, bo to zależy przecież od
ciebie. Ja raczej form nie mieszam, jeśli do kogoś mówię DRUHU to tak
mówię (zazwyczaj właśnie przez dystans), jeśli po imieniu - to po
imieniu. (Zresztą kiedyś słyszałem taką niepisaną zasadę, że wszyscy
harcmistrze są na TY).

Nie wiem kiedy mój wędrownik miałby zacząć, a kiedy przestać być
"druhem". A już zupełnie nie wiem tego kiedy miałbym używać tego wobec
kumpli z hufca.

Mnie osobiście wydaje się to po prostu sztywne, gdybym do takiego
S00hego miał nagle mówić "druhu Rafale", czy "czuwaj". Pewnie powiem
tak na apelu, przy meldowaniu, czy w innej tego typy sytuacji. Ale ot
tak po prostu - raczej nie ma mowy. Zabrzmi sztucznie.

Uff, nie wiem czy mam wogóle pisac cokolwiek, bo i tak co tknę się
jakiejkolwiek rzeczy to zaraz wypada grupa Adwokatów Tradycji i
okazuje się, że coraz więcej mamy w harcerstwie aksjomatów o których
sie po prostu nie dyskutuje :]