[Czuwaj] druhno, druhu, czuwaj

Marabut marabut w inetia.pl
Czw, 29 Lis 2007, 09:22:47 CET

Myślę, że spór jest bezprzedmiotowy.
Są różne środowiska: w moim na przykład mówiło się do wszystkich po imieniu,
bez względu na wiek. I ja osobiście tak wolę. Są środowiska gdzie jest
inaczej i też trzeba to uszanować. Tak jak różnorodność innych obyczajów.
Uszanować, znaczy nie obrażać się gdy obcy harcerz mówi do nas "druhu", a
także gdy wali po imieniu.
Na jedno tylko lubię zwracać uwagę: żeby w środowisku było to jednolicie i
symetrycznie. Albo wszyscy "druhu", albo "ty". Bardzo często jednak
(szczególnie w drużynach młodszych) słyszę drużynowego wołającego do
harcerzy po imieniu, podczas gdy Ci zwracają się do niego per "druhu". I
wtedy ten "druh" urasta do rangi tytułu dla VIP-ów, przestaje być wyrazem
braterstwa. I potem jest: "mamo, a druh powiedział ...".

Wolę takie opowieści, jak ta którą usłyszałem od zbulwersowanej "cywilnej"
żony mego kolegi harcmistrza, podówczas wiceprzewodniczącego ZHR, wziętego
doktora medycyny. Otóż usłyszawszy dzwonek u drzwi - otworzyła. Na progu
stał jakiś oberwany 12-latek:
- Cześć, jest Łysy ? (domyśliła się, że chodzi o męża);
- Nie, nie ma.
- To powiedz mu, że był Psina, niech do mnie przekręci, cześć !
I odwrócił się na pięcie, zostawiając na progu osłupiałą panią doktorową.
Cóż, nadal nie mogła zrozumieć, jaka to siła przedziwna tkwi w harcerstwie.
Cudna opowieść, czyż nie ?

M-but