[Czuwaj] Re: 1% podatku (dłuuugie!)

Piotr Giczela piotr.giczela w zhr.pl
Pon, 29 Paź 2007, 16:44:30 CET

> Tak, ale ten system zaklada, ze musimy wiedziec o kazdej wplacie. Czyli
> odpada wieszanie plakatow - rozdawanie ulotek na ulicy, reklama w mediach.
> Zostaja TYLKO rodzice i dobrzy znajomi. Reszta wplaci na konto choragwi i ta
> to przechwyci.

> Nie chce być zlym prorokiem, ale w ZHP w tym roku będzie kompletna klapa
> 1%...
> Chyba, ze ktos madry cos wymysli?
> Może nowa GK wpadnie na jakis dobry pomysl? Będzie okazja, aby się wykazac,
> ze NOWA GK mysli o tych na dole...

> Pozdrawiam
> [...]

Nad tym zagadnieniem zastanawiam się już od dłuższego czasu, bo i nasz system ZHRowski bierze raczej w takiej sytuacji w łeb. U nas, jak być może wiecie, osobowości prawnej nie mają hufce ani chorągwie, tylko Okręgi. A do niedawna i one tej osobowości nie miały. Żresztą to bez znaczenia, gdyż wszystkie wpłaty były dokonywane na jedno konto dla całej organizacji. Tyle, że każdy okręg i każda jednostka miały swoje kody, które wpłacający miał obowiązek umieścić na przelewie, o ile zamierzał swym podatkiem wesprzeć działanie konkretnej jednostki z miasta X. I tak dla przykładu kod mojej jednostki wyglądał tak: MAZ 1 Młody Las. Okręg Mazowiecki, 1 ŁDH "Młody Las".
Dwa lata temu i przed rokiem było super. W tym roku system siadł, bo po zmianie banku obsługującego kody na przelawach były niemiłosiernie pocięte. Zamiast całości, po której mogłem rozpoznać "swoje" wpłaty, pojawiały się części. Dobrze jak było to "MAZ 1 Ml" Albo nawet "Maz 1 M". Gorzej gdy "MAZ 1", a już zupełnie beznadziejnie przy pozostałości smętnej "MAZ". Bo to mogło być przecież wszystko z Mazowsza! Reklamacje składane w banku wiązały się z dokładnym prześledzeniem historii wpłat. Ale tych "mazów" było całe zatrzęsienie. Reklamowałem więc zaledwie kilkanaście wpłat, co do których miałem wyraźniejsze sugestie, że mogą być dla mnie. W efekcie otrzymałem o ponad połowę pieniędzy mniej niż przed rokiem.
Odżałowałem, pocieszając się, że to i tak dobrze, bo za rok zapewne nie dostanę nic.
Skoro już teraz były takie kłopoty z bankiem, to co będzie gdy dojdą do tego Urzędy Skarbowe?
Będąc kiedyś u znajomego naczelnika takiego urzędu poruszyłem ten wątek. A że jest to człek "stąd" to rozumie potrzebę dbania o małą ojczyznę i potraebę wspoierania lokalnych oddziałów ogólnopolskich organizacji. Powiedziałem mu jak było dotychczas w ZHR i on stwierdził, że tak mogłoby być nadal, ale trzebaby zmienić wzór PITu, bo w obecnej chwili nie ma gdzie wpisywać takowych kodów. W ogóle trzebvaby zmienić pewnie rozporządzenie do ustawy, które zobowiązywałoby urzędników do posługiwania się takowymi kodami. W obecnej chwili nawet jeśli mieliby oni dobrą wolę, tak jak mój znajomy, i chcieliby wspierać lokalne organizacje, to nie mają żadnego narzędzia. Nie ma gdzie pisać tych tajemnych szyfrów, ani urzędnicy nie wiedzą dlaczego mieliby to robić.
Nie słyszałem, by moje władze wymyśliły coś w tej newralgicznej kwestii. Ale może źle słuchałem. Marabucie, mój druhu, Tobie bliżej do wysokich władz, wiesz coś więcej?
PS. Pomysł z oświadczeniami wystawianymi przez wpłacających wydaje mi się nie tylko anachroniczny i nieracjonalny, ale wręcz zgubny.

--
Pozdrowienia,
 phm. Piotr Giczela HR