[Czuwaj] o wojnie

Kamil Wais kalimu w wp.pl
Pią, 4 Kwi 2008, 14:20:45 CEST

Michał Górecki pisze:
> Wyobraźcie sobie że wprowadzamy nowy typ odznaki. Nowy program, nowa
> odznaka do zdobycia. Mam wrażenie że pierwszymi ruchami będzie
> sprawdzenie czy to już istniało przed wojną,  i jak wyglądało. Może
> wexmiemy kilka odznak historycznych i zrobimy z nich collage ;)

Goorek, prowokujesz mnie trochę ;)

W moim przekonaniu w wielu kwestiach organizacji czy programu
współczesne ZHP jest daleko w tyle za swym przedwojennym okresem.

Oczywiście nie można tego porównywać bezpośrednio.
Mam na myśli to, że jak na ówczesne czasy stosowane wówczas rozwiązania
(oczywiście nie wszystkie, ale jakąś istotną ich część) można określić -
moim zdaniem - jako "bardzo nowoczesne".

Czyste powielanie ich dzisiaj jest oczywistym błędem (tu się chyba
całkowicie zgadzamy).

Ale korzystanie z myśli i nazwałbym to "tradycji twórczej" ówczesnego
harcerstwa może być bardzo pomocne i inspirujące.

   Że przytoczę choćby podejmowanie przez ZHP działania w odpowiedzi na
kryzys gospodarczy, czy pionierstwo w turystyce aktywnej, czy
eksperymenty metodyczne i pewnie jeszcze wiele innych rzeczy dałoby się
wymienić.

Choć też mi się wydaje, że znacznie częściej odwołujemy się do historii
w niezbyt fortunny sposób i to zarówno pod względem formy jak i doboru
treści. Ale jeśli się tutaj mylę i faktycznie nie jest to problem
współczesnego ZHP to pozostaje się tylko cieszyć z tego faktu.

Podsumowując, głosuję za tym żeby czerpać z historii jak najwięcej się
da - np. analizując dawne sukcesy i porażki - jednak przy tym być mocno
zakorzenionym w problemach i potrzebach współczesnej młodzieży i
spoglądać na dalekie horyzonty rysującej się przyszłości z różnych
perspektyw (coś tak mi się poetycznie powiedziało - ale mam nadzieję, że
pozostaję zrozumiały).

Pozdrawiam, Kamil Wais

Chcesz wiedzieć o ZHP...
            ...czego nie wiedzą inni?