[Czuwaj] Re: prawica/lewica, było: Re: [Czuwa j] arsenał -Mokotów dziękuje

Pią, 4 Kwi 2008, 17:48:53 CEST

Michał Górecki, piątek, 4 kwietnia 2008:

> Dlatego też Olku wyraźnie zaznaczałem że chodzi mi o centrolewicę, a
> nie lewicę. I oczywiście cały czas rozmawiamy o osi światopoglądowej
> nie ruszając ekonomii, bo chyba w kontekscie harcerstwa nie ma to
> sensu.

Dal mnie jakakolwiek lewica w sferze najbardziej ogólnej pragnie
ubezwłasnowolnienia jednostki w imię jakichś racji, najczęściej argumentując,
że zwiększy się wtedy jakaś "suma dobra". zarówno w sferze ekonomicznej jak i
społecznej. Celem jest tu społeczeństwo ludzi, którzy swój byt opierają o
instytucje społeczne do tego celu powołane. Mało się od nich osobiście
wymaga, ale też i konsekwencje złych decyzji są łagodne.

To jest dla mnie zupełnie przeciw temu co wyniosłem z harcerstwa i jakbym
harcerstwo widział. Filary wychowania (pomijając chwilowo metodę) to
indywidualna ścieżka rozwoju i dawanie od najmłodszych lat (zastępowi) dużej
odpowiedzialności za siebie i innych. I z tej odpowiedzialności rzetelne
rozliczanie.

> Rozumiem też, że lewica jest jednak źle rozumiana w Polsce, także
> przez polityków i utożsamiana z komuną, dlatego też cięćko o tym
> mówić.

Dla mnie to w sumie nie ma znaczenia w jakie szatki ubierze się lewicowa idea.
Jest ona moim zdaniem błędna już na poziomie założeń.

Tylko proszę wszystkich obytych w naukach społecznych o nie miażdżenie mnie
krytyką i odsłąnie do lektur. Takie moje zdanie. Chciałem wziąć udział w
dyskusji :D

--
Czuwaj!

parasol
Marcin Bednarski parasol(at)harcerstwo.net
Namiestnik harcerski Hufiec Warszawa-Żoliborz
http://arkadia.wawrzyszew.net
Nikomu nie życzę źle, Nie umiem
Nie wiem jak to się robi  (Janusz Korczak)