[Czuwaj] Lewica i harcerstwo

Maciej Syska msyska w czarna13.pl
Sob, 5 Kwi 2008, 00:05:09 CEST

Aleksander Senk pisze:

> Ale jaka to jest lewica, Michale?
> Bo ja mam wrażenie, że ta nowa lewica charakteryzuje sie (tudzież należą do
>
> niech ruchy zwiazane z):
> 1. Antyklerykalizmem
> 2. "Szeroką otwartością światopoglądową", (feminizm spod znaku "Manify",
> organizacje gejów i lesbijek, poparcie dla małżeństw jednopłciowych itp.)
> 3. Ekologizmem
> 4. Alterglobalizmem
> 5. Wizją świata w styli New Age - no, może nie wprost, ale myślę, że wiele
> koncepcji z tego ruchi gdzieś tam się pojawia w punktach 1- (zwlaszcza np.
> [...]
Ehh... Olek. To troche jakby napisać, że współczesną "nową prawicę"
charakteryzuje:
1. fundamentalizm katolicki spod znaku Radia Maryja
2. nietolerancja i ksenofobia, podział obywateli pod względem zasług dla
państwa oraz daleko posunięta podejrzliwość wobec obywateli.
3. nacjonalizm i nieufność wobec "obcych wpływów"
4. poczucie misji oraz kult jednostki, wodzowski styl sprawowania władzy
5. ideologizacji represyjności w polityce karnej oraz postulat powrotu
do kary śmierci

> Myślę, że to nie jest przedstawienie ekstremum. Taka własnie tworzy się
> lewica - ta ideologiczna, nie gospodarcza.
> Ta lewica nie musi byc skrajna, żeby już była niebezpieczna dla harcerstwa,
Taka własnie tworzy sie prawica - ta ideologiczna, nie gospodarcza.
Ta prawica nie musi być skrajna, zeby już byla niebezpieczna dla
harcerstwa...? :)

Co więcej harcerstwo jakoś bardziej daje się chyba uwodzić tej prawicy
właśnie, a nie "nowej lewicy".

> wartości chrześcijańskich i w ogóle spójności społeczeństwa.
> Choćby dlatego, że zrównuje wszystkie światopoglądy ("kantowskie"), neguje
> absolutyzm i hierarchie wartości, koncepcję celowości istnienia, koncepcję
> cnót (z których wynika idea samodoskonalenia i walczenia ze swoimi wadami)
> oraz odruca mechanizmy kontroli społecznej.
Olek, tworzysz model ewidentnie ekstremalny, do którego mam wrażenie
nikt się na liście nie odwoływał, mało kto się odwołuje w polskiej
polityce, więc jaki to ma sens...? Erystyka? ;)

> Jeżeli chcemy być "wierni wartosciom chrześcijańskim, ale nie stricte
> chrześcijańskim" ;) to możemy się zgodzić na wpisanie do poglądów
> akceptowanych w harcerstwie pogląd, że ciążę można usunąć np. w przypadku
> choroby genetycznej płodu, zagrożenia życia matki, czy może nawet gwałtu,
> ale nie możemy - jak to jest w większosci państw europejskich - zhodzić się
>
> na usuwanie ciąży z powodów społecznych, na traktowanie płodu jako
> integralnej części ciała kobiety ("moje ciało należy do mnie") itp. Takie
> poglądy już nie są chrześcijańskie.

A może po prostu budujemy nasz system wartości na bazie "uniwersalnych
wartości wyrastających (także?) z korzeni chrześcijańskich"...? ;) Czy
wtedy już dopuścimy aborcję ze względów społecznych?

> Myślę, że harcerstwo w polsce, a na pewno ZHP, nie jest endeckie narodowe i
>
> nie trzyma sie mysli nacjonalistów :)
> Ale tego, żeby spostrzegło problemy społeczne XXI wieku i na nie
> odpowiedziało - twórczo i mądrze bardzo sobie zawsze życzyłem.
> I dlatego irytuje mnie przedstawianie takich dyskusji jako bicie piany oraz
>
> przeciwstawianie ich "konkretom".
A ja myślę, że harcerstwo dzisiaj jest raczej często bardziej
"gierkowskie" niż endeckie... ;) W warstwie jakości, wartości, formy,
programu, zarządzania... Ot np. takie chorągwie... :D Istnieją by
pozyskiwać środki na własne istnienie... Przeprowadzają w tym celu nawet
skomplikowane inwestycje ;). Tow. Edward w czystej postaci!

> Gdy instruktorzy ZHP będa autentycznie chcieli rozważyć swoją rolę
> wychowawczą i dogłębnie przemyśleć kogo chca wychować i dlaczego, to wtedy
> Związek ma szansę przetrwać próbę czasu (=odpowiedzieć na wyzwania). Bo
> truizmem jest, ze programu nie ma co pisać, jeżeli nie wiemy co chcemy
> osiągnąć. Dotyczy to jednak każdego poziomu abstrakcji, o czym wiele osób
> zapomina.
> Obawiam się jednak, że ZHP na to nie stać. Ludzi poszukujących sensu i
> głębi jest w nim niestety za mało...
Zgoda :)

M.