Re: Re: [Czuwaj] Re: Pełnomocnictwa = dylematy

Tomasz Kazubski dalkow w poczta.onet.pl
Śro, 9 Kwi 2008, 00:56:11 CEST

> Ale do rzeczy, "plątamy się po manowcach".
 > Komendantowi i skarbnnikowi
 > pełnomocnicwa do "oswiadczeń woli"
 > tak naprawdę nie są do niczego potrzebne.
 > Mają "od tego" komendanta i skarbnika choragwi.
 > Po prostu pisemnie "zlecają" im składanie takich oświadczeń.
 > Zlecają i wymagają bo kom.iska.choragwi
 > nie mogą się od tego uchylić
 > (chyba że zakres zlecenia łamie statut lub prawo)
 > Oczywiście trochę to komplikuje życie hufcowi
 > ale jeszcze bardziej komplikuje je kom.ch i sk.ch.
 > I za bardzo nie moga się tłumaczyć np. brakiem czasu
> [...]

to ja zacznę od samej góry, bo widzę, że rzeczywiście się wszystko plącze

zgodnie z art. 96 Kodeksu cywilnego:
Umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na

oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

w przypadku ZHP umocowanie do wszelkich czynności zaczyna się od ustawy:
ustawa o stowarzyszeniach - art. (9),10,11 i inne

następnie ktokolwiek cokolwiek zadziała w imieniu ZHP, musi mieć umocowanie wynikające w dalszej kolejności:
- statutu
- dokumentu wydanego na podstawie statutu
- dokumentu wydanego na podstawie dokumentu wydanego na podstawie statutu
- itd.

czyli dopóki jakiekolwiek umocowanie do działania wynika z prawidłowo powstałego dokumentu wewnętrznego ZHP, to to
wystarczy, aby działać, np.
(proszę mnie nie bić na błędy w nazewnictwie)
jeżeli drużynowy nadaje druhowi stopień harcerski w rozkazie to ma umocowanie w ustawie, gdyż jest reprezentantem (a nie pełnomocnikiem) i wynika to wg kolejności:
- działa na podstawie dokumentu o... (stopniach harcerskich)
- ten dokument został wydany na podstawie uchwały Rady Naczelnej
- uchwała Rady Naczelnej została wydana na podstawie statutu
- statut został stworzony na podstawie ustawy o stowarzyszeniach

jednak jeżeli stopień harcerski temu samemu druhowi X w imieniu ZHP nadaje zastępowy w swoim rozkazie, to może to
zrobić tylko na podstawie pełnomocnictwa drużynowego, gdyż zastępowy nie ma umocowania w żadnym dokumencie
wewnętrzym ZHP do nadawania stopni harcerskich

tak samo temu samemu druhowi X ten sam stopień harcerski może nadać w rozkazie Komendant Ośrodka Harcerskiego,
jeżeli posiada prawo do wydawania rozkazów, ale będzie nadawał stopień harcerski naszemu druhowi X na podstawie
pełnomocnictwa drużynowego, gdyż zakładam, że żaden dokument wewnętrzny ZHP nie nadaje wprost prawa Komendantowi
Ośrodka Harcerskiego do nadawania stopni harcerskich

myślę, że trochę wyjaśniłem, przynajmniej co niektórym osobom, czym się różni pełnomocnictwo od przedstawicielstwa
i nie ma znaczenia czy działanie jest skierowane na zewnątrz organizacji, czy do wewnątrz, ważne że działanie to
jest prowadzone ogólnie w imieniu ZHP

podsumowując:
pełnomocnictwa są niezbędne do takich działań, do jakich nie ma się umocowania w dokumentach wewnętrznych ZHP
skoro par. 79 statutu mówi, iż osobami upoważnionymi w imieniu zhp do składania oświadczeń woli w zakresie praw i
obowiązków majątkowych są komendant chorągwi i skarbnik i oni mogą udzielać pełnomocnictw innym osobom (dowolnym),
a zgodnie z par. 53 statutu komendant hufca prowadzi gospodarkę finansową hufca przy pomocy skarbnika hufca, to
oznacza to ni mniej ni więcej, że komendant hufca i skarbnik mają prowadzić księgowość i rzucać pomysłami, ale to
od komendanta chorągwi i skarbnika chorągwi zależy, czy to właśnie te osoby będą decydowały o składaniu oświadczeń
woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych,

(oczywiście, jeżeli gdzieś indziej w statucie, albo w uchwale Rady Naczelnej lub innym prawidłowym dokumencie jest zapis, iż tymi osobami upoważnionymi z par. 79 w ramach prowadzenia działalności hufca ma być komendant hufca i skarbnik - to są to te osoby, ale przynajmniej na podstawie par. 79 i 53 statutu to nie wynika)

to tyle na dziś, teraz czekam na pytania szczegółowe, może łatwiej będzie zrozumieć mając przed oczami ten zarys

tomek