Re: [Czuwaj] Zbieranie składek w drużynie a spis harcerski

Szymon Glogowski drzewid w gmail.com
Śro, 9 Kwi 2008, 23:00:26 CEST

09-04-08, Grzegorz Chęciński <grzes w 208.pl> napisał(a):
>  Hufiec zbiera jednak składki na podstawie spisu
> harcerskiego. Jeśli zatem drużynowy w spisie wykazał 18 osób, to... no
> właśnie, to co? Powinien dołożyć za brakujące trzy osoby z własnej kieszeni?

no cóż, trzeba to potraktować jako karę za stratę 3 osób z drużyny
więc powinien zapłacić za to drużynowy, który do tego dopuścił.

Drugie rozwiązanie to złoić portfele pozostałym członkom drużyny,
ale co się stanie, jeśli nie zapłacą - uzbiera się spora sumka i w
końcu ktoś za to będzie musiał zapłacić.

Dla mnie ten zapis jest nieuczciwy i niewychowawczy, jakim prawem
ściąga się od uczciwie i sumiennie płacących harcerzy KARĘ za ich
nierzetelnych kolegów, którzy odeszli z drużyny bez uregulowania
zobowiązań. To zniechęca do płacenia składek i do naszej organizacji.

Stosuje się również kary typu: zakaz wyjazdu na imprezę hufca,
chorągwi czy ZHP dla jednostki. I znowu kara się brakiem możliwości
wyjazdu tych co płacą sumiennie - i wtedy taki harcerze, jego rodzice,
itp. - zastanawiają się czy warto składki płacić.

Niestety chyba tylko u nas (proszę mnie poprawić jeśli się mylę) jest
odpowiedzialność zbiorowa za składki.

Aha, dobrym sposobem na zadłużoną drużynę jest postawienie jej w stan
upadłości (tzn. rozwiązać i zawiązać nową). U nas kiedyś zdarzały się
takie sytuacje.

Wydaje mi się ponadto, że nikt nie ma prawa żądać opłacenia składek
przez drużynowego czy kogokolwiek z drużyny (nie mówię o naszym
zhp-owskim prawie - bo tutaj jest dużo paranormalności).

Nasze przepisy dotyczące składek trzeba zweryfikować, aby stały się uczciwe.
Składki powinny być na podstawie miesięcznych raportów o stanie drużyny.

Ewentualnie zaniżamy dla bezpieczeństwa stan liczebny drużyny podczas
spisu do minimum (nawet poniżej minimum), a potem płacimy jak nam
pasuje (ale czy te drobne krętactwa na dobre nam wyjdą??)

--
Szymon Głogowski
www.ypsylon.harc.pl