=?ISO-8859-2?Q?Re: Re: Re: [Czuwaj] Re: Pe=B3nomocnictwa =3D dylematy?=

Tomasz Kazubski dalkow w poczta.onet.pl
Czw, 10 Kwi 2008, 01:10:12 CEST

do tej pory nie miałem okazji, aby wgryzać się w dokumentację wewnętrzną ZHP, gdy zacząłem to się przeraziłem
są niespójności, nieprzemyślane uchwały, niedoprecyzowania, niezgodność z zasadami prawa, niezgodność uchwał ze
statutem i trudności w szukaniu dokumentów wewnętrznych
zawodowo mam Lexa pełną wersję, poza tym są strony sejmowe, a tutaj brakuje uchwał w "dokumentach", brakuje
poprzednich wersji statutu (lub ich nie znalazłem), na podstawie których wydawano uchwały i trudno tutaj się
odnaleźć, jednak spróbuje coś podziałać, ale wszelkie analizy w oparciu o dokumenty wewnętrzne zawsze obarczone są
możliwością błędu

dla mnie jako prawnika najważniejsza jest konstytucja i umowy międzynarodowe i od tego zaczynam, jeżeli coś jest
niezgodne z tymi aktami, to dany przepis pomijam traktując go jako niezgodny z tymi aktami prawnymi

dlatego oprócz prawa powszechnego, najważniejszy w ZHP jest dla mnie statut, a jeżeli uchwały są niezgodne ze
statutem to je będę pomijał w rozważaniach lub odpowiednie zapisy niezgodne ze statutem

prawo jest zawiłe i jeżeli ktoś mnie przekona do czegoś, to przyznaję mu rację
nie znam się na wszystkim

to taka mała dygresja

"Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net> napisał(a):
> [...]

ważna w naszych rozważaniach jest również inna różnica między przedstawicielem a pełnomocnikiem

osoba w imieniu, której działa przedstawiciel, nie ma najczęściej wpływu na wybór osoby będącej przedstawicielem
w ZHP - komendant chorągwi nie ma wpływu na to kto będzie komendantem hufca

i dlatego odpowiedzialność za podjęte działania ponosi przedstawiciel, a osoba w imieniu której działa odpowiada za
dane działanie w zakresie błędów w nadzorze
w ZHP - za działania komendanta hufca odpowiada on sam, a komendant chorągwi za błędy w nadzorze

pełnomocnik jest wybierany przez mocodawcę i ma on w tej materii prawie pełną dowolność
w ZHP - komendant chorągwi podejmuje sam lub wespół z skarbnikiem decyzję o wyborze pełnomocnika

i dlatego odpowiedzialność praktycznie cała spada głównie na mocodawcę, a pełnomocnik odpowiada za przekroczenie
umocowania i niedochowanie należytej staranności przy podejmowaniu działań
w ZHP za działania w zakresie praw i obowiązków majątkowych odpowiada komendant chorągwi oraz skarbnik chorągwi, a
pełnomocnicy odpowiadają za przekroczenie umocowania oraz niedochowanie należytej staranności przy podejmowaniu
działań

za zobowiązania finansowe w chorągwi odpowiadają komendant chorągwi oraz skarbnik chorągwi i skoro oni nie mają
prawa decydowania o wyborze komendanta hufca i skarbnika hufca, a statut przewiduje wprost, że komendant chorągwi i
skarbnik chorągwi są upoważnieni do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych, czyli
ponoszą za nie odpowiedzialność i mogą to uprawnienie przekazać w postaci pełnomocnictw, to wg mnie nie są oni
zobowiązani, aby tych pełnomocnictw udzielać komendantom hufców i skarbnikom hufców, których mogą nie znać lub nie
mieć do nich zaufania

i wbrew pozorom nie jest to załamanie się systemu, gdyż można w miarę sprawnie rozegrać, np. pełnomocnicy udzielają
dalszego pełnomocnictwa komendantowi hufca oraz skarbnikowi hufca do decydowania o prawach i obowiązkach
majątkowych do kwoty 200pln jednorazowo, a powyżej tej kwoty wymagana jest uprzednia zgoda pełnomocników

w tym modelu komendant hufca i skarbnik hufca posiada nadzór majątkowy ze strony osób odpowiedzialnych za majątek
chorągwi, ale nie jest on bezpośredni, co było by niesprawne organizacyjnie

> [...]
 > - Uchwały Głównej Kwatery ZHP nr 57/2006 z dnia 11 grudnia 2006 r. w sprawie
 > zatwierdzenia "Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów powodujących skutki
 > finansowo-gospodarcze w ZHP"
 > - "Instrukcji finansowej drużyny"
 > - "Instrukcji finansowej obozu"
 > - "Instrukcji gospodarowaniu środkami transportowymi"
 > - "Jednolitych zasad świadczenia usług wewnętrznych w ZHP"
 > - "Instrukcji o gospodarowaniu składnikami rzeczowymi"
 > i innych
 >

 > Bo oczywiscie jest taki zakres.
 > Sądzę że warto wspólnie (zapraszam tez innych)

szaleństwo i ja mam to wszystko przejrzeć ;)

mam duże wątpliwości odnośnie zgodności uchwały GK nr 56/2003 (Zasady działalności finansowo - gospodarczej) ze
statutem oraz np. ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, wskazana w uchwale ustawa o działalności
gospodarczej już nieobowiązuje, a inne zostały znowelizowane

np. wg mnie jest sprzeczność punktu 5.4 powyższej uchwały z par. 53 pkt 5 statutu ( porównaj treść z par. 61 pkt 5
statutu) dlatego należy stosować statut w tym zakresie

:: 5.4 (uchwały) Komendant hufca i skarbnik hufca (jeśli został wybrany), działający łącznie
:: 1) są odpowiedzialni za powierzone do korzystania składniki majątkowe hufca oraz prawidłowe gospodarowanie
majątkiem hufca
:: 2) składają projekt budżetu hufca do zatwierdzenia przez komendę hufca i odpowiadają za jego wykonanie
:: 3) podpisują dokumenty kierowane do instytucji zewnętrznych, np. wnioski o dotację, umowy, sprawozdania,
rozliczenia
:: 4) odpowiadają za sprawozdawczość finansową jednostki
:: 5) wykonują inne zadania określone w Zasadach tworzenia i działania hufca na podstawie par. 64 ust. 3 pkt 9b-c
Statutu ZHP

++ par. 53 pkt 5 Statutu
++ Komendant hufca:
++ 5) prowadzi gospodarkę finansową hufca przy pomocy skarbnika hufca

## par. 61 pkt 5 Statutu
## Komendant chorągwi:
## 5) zarządza majątkiem chorągwi i prowadzi gospodarkę finansową przy pomocy skarbnika chorągwi, na zasadach
określonych w niniejszym Statucie

nie może dokument niższej rangi nadawać praw i obowiązków nieprzewidzianych w dokumencie (akcie) wyższej rangi
wg Statutu to komendant chorągwi zarządza majątkiem, a jeżeli ma to robić również komendant hufca, to musi mieć do
tego pełnomocnictwo, a nie umocowanie do przedstawicielstwa, gdyż nie przewiduje tego Statut

pojęcie "prowadzi gospodarkę finansową hufca" nie obejmuje pojęcia "zarządzania majątkiem", co widać z porównania
zakresu praw i obowiązków komendanta hufca a komendanta chorągwi

całość jeszcze bardziej upewnia mnie w przekonaniu, że komendant chorągwi i skarbnik chorągwi nie mają obowiązku
przekazania pełnomocnictw komendantowi hufca i skarbnikowi hufca do wydawania oświadczeń woli w zakresie praw i
obowiązków majątkowych

pozdrawiam

tomek