[Czuwaj] ZHP be be be be

harclot harclot w poczta.onet.pl
Czw, 10 Kwi 2008, 11:40:05 CEST

----- Original Message -----
From: <seascout w o2.pl>
To: <unlisted-recipients:>; <no To-header on input>
Sent: Thursday, April 10, 2008 12:14 AM
Subject: Re: [Czuwaj] ZHP be be be be

Ja jakoś popatrzyłem sobie na odznaki organizacji harcerskich w Polsce, tak
historycznie i współcześnie... i raczej jest tak, że nie wszystkie
organizacje używały krzyża Harcerskiego. A raczej używał ZHR, ZHP, SH i...
już? (nie wiem jak HROŚ). Symbolem przynależności do Ruchu zawsze była
lilijka. Tej na pewno używały (w rożnym kształcie) wszystkie organizacje
harcerskie w Polsce.

Więc tak historycznie ZHP zawsze był właścicielem Krzyża, a więc z powodu na
to, że nie ma w nim już komuny a władze nie są cyniczne i niewychowawcze -
ma chyba moralne prawo dalej być właścicielem Krzyża. Wartości nie są
przecież zagrożone.

Chyba nie byłoby nic złego w tym, by ZHP - skoro jest taka potrzeba - był
współwłaścicielem Krzyża. W końcu i tak współdecydowałby o jego przyszłości.
Ale dlaczego na siłę robić z Krzyża oznake ruchu harcerskiego, skoro jest on
oznaką tylko 3 organizacji? Czy inne organizacje należące do ruchu
harcerskiego w Polsce, życzą sobie by ich znakiem był KH?

Seascout

PC=========================================
Może to że urodziłem się te "kilka" lat wczesniej powoduje że
moje "patrzenie" jest trochę inne.

Fakt - ".. historycznie ZHP zawsze był właścicielem Krzyża..."
Fakt.

Ale...
Jako nastolatek (w latach 70-tych) miałem świadomość
że Krzyż Harcerski =/= "znaczek tamtego ZHP"
że "tamto" ZHP =/= Harcerstwo.
A własciwie, to nawet inaczej.,
że "tamto" ZHP to nie jest "moje harcerstwo".

Oczywiście sam tego nie wymysliłem, tylko wynikało to
ze srodowiska harcerskiego w którym "funkcjonowałem".
Mając komfort działania w srodowisku (hufcu/hufcach)
które miały "100% ciągłość" organizacyjną i ideową,
patrzyłem na KH jako na symbol ideałów Harcerstwa
a nie na "metalową plakietkę ZHP".

Wbrew temu co twierdzisz to KH a nie lilijka był dla nas
symbolem Harcerstwa jako ruchu.
Lilijka była traktowana jako
symbol przynaleznosci harcerstwa wspólnoty skautowej.

Tak to nam to wówczas przekazywali instruktorzy harcerscy
którzy słuzbę harcerska (takze instruktorską)
zaczynali jeszcze przed wojną
a którzy wówczas nadal pełnili słuzbę instruktorską
w naszych srodowiskach.

Czesław