Re: [Czuwaj] ustawa -przeczytałem i teraz już wiem

seascout w o2.pl seascout w o2.pl
Pią, 18 Kwi 2008, 21:32:32 CEST

> 5. Rozporządzenie o nadaniu statusu SWU z 1936 roku nic nie mówi o KH
> oraz mundurze, podejrzewam, że do tego czasu były one chronione w inny
> sposób. Czyżby przy pomocy prawa patentowego?

Oczywiście że było chronione. ZHP był przed wojną właścicielem Krzyża i tylko on nim dysponował. Żadna inna organizacja harcerska w Polsce nie miała prawa używać KH. I nie mogła nawet, bo ZHP wzór swój zastrzegł...

Nie wiem skąd więc wysnuto przekonanie, że KH jest symbolem ruchu harcerskiego, podczas gdy wiele organizacji przedwojennych w ogóle tego znaku nie używało.

Zresztą dzisiaj również nie wszystkie organizacje harcerskie w Polsce używają Krzyża. Więc jeśli ktoś będzie ustawowo chciał nadać ten symbol wszystkim organizacjom harcerskim, to znaczy, że będzie trochę przymuszał inne organizacje do używania KH. A mogą tego nie chcieć.

Wszystkie organizacje harcerskie używały (i używają nadal) lilijki jako symbolu przynależności do ruchu harcerskiego. Nie wiem dlaczego nie mogłoby tak pozostać.

Seascout