[Czuwaj] Regulamin musztry AD 1997 - aktualny, czy nie?

Michał Górecki g00rek64 w gmail.com
Sob, 9 Lut 2008, 10:06:48 CET

2008/2/8, Marcin Wojtczak <majcin w autograf.pl>:

> A ja to widzę mniej więcej tak:
>
> Harcerz całym życiem służy Polsce.
> Pomysły typu płaci podatki, przestrzega prawa, dba o dobre relacje z
> rodziną, segreguje śmieci, skrzyknie się z kolegami i pomaluje plac
> zabaw, zorganizuje imprezę dla osiedla, itp. są w porównaniu z tym
> wyzwaniem śmieszne.
> Harcerz całym życie służy Polsce, czyli jest gotowy swoje życie dla niej
> poświęcić.
> A w dziedzinie poświęcania życia mamy doskonałe wzorce z czasów Szarych
> Szeregów.
> [...]

Bo ta zmiana podejście to trudna sprawa jest. Kamil, dla mnie w tym co przed
wojną najciekawsze są spory ideowe i pokazanie tego że harcerstwo nie było
monolitem. I właśnie przedwojenny nurt "prawicowo-romantyczny" nie był
jedynym, prawda? :)

Ciężko jest przestawić się z myślenia "oddawanie życia za Ojczyzną,
przelewanie krwi" i tak dalej, na normalne tory.

Na tory "służę Polsce przede wszystkim rozwijając siebie". Nie daję łapówek,
nie kombinuję, nie oszukuję pracodawcy, staram się być coraz lepszy.
Konkretna, organiczna praca, którą można zmierzyć. Może to jest problemem?
Symbol, obwołanie patrona, wystawienie warty, zapalenie znicza - tego nie
zmierzymy. Jesteśmy przed sobą w porządku - zrobiliśmy COŚ WIELKIEGO. A
konkretnie?

Co w życiu osiągamy? Co robimy? Czy dobrze gdyby Polska miała więcej osób
pracujących jak ja? Zachowujących się jak ja?

Tragiczne jest to, że przez tyle lat nie możemy zmyć z siebie tragedii
wojennej. To tylko pokazuje że na wojence wcale nie jest fajnie, wbrew
przygłupim piorącym mózg piosenkom zamieniającym tragedię wojenną w wesoły
marsz z gwizdem na ustach z rezolutnie terkoczącym się bidonem o chlebak. (a
przy okazji Szkopa w łeb sruu! Lalala!)