[Czuwaj] Re:kto na etacie...

Janusz Sikorski jsikorski w wp.pl
Pon, 11 Lut 2008, 00:53:13 CET

Dnia 10-02-2008 o 12:04:04 <czuwaj-request w listy.czuwaj.net> napisał(a):

> co należy zrobić:
> - wprowadzić system wychowania ekonomicznego, począwszy od zbierania
> składek, tworzenia budżetu biwaku, imprezy hufca

A to nie ma tego ???

> - wprowadzić system zarządzania projektami - zadania zespołowe od
> najniższych szczebli

No z tym to akurat byłby ostrożny. Wole jakoś system zastępowy bedący w
istocie kwintesencją zadania zespołowego a ponadto posiadający pewne cechy
których zadanie jako takie nie posiada

> - oddzielić trwale część wychowawczą od gospdarczej

tu jestem za

> - uzależniać podpisywanie umów zleceń, umów o pracę w hufcach od
> wypłacalności hufca, od płacenia bieżącego składek

Po co ? Kontrolowanie rodzi kolejne papiery i koszty. Składki moga opłacać
drużyny. Nie będzie problemów z tym by kasa trafiła tam gdzie ma trafic.

> - wprowadzać audyt zewnętrzny w chorągwiach, jeżeli budżet nie zostanie
> wykonany, a nie nastąpiło nagłe zdarzenie losowe, to Naczelnik zwołuje
> Zjazd Nadzwyczajny

Hmm ciekawe kto za to zapłaci. Mam nadzieje że wiesz ile taki audyt
zewnętrzy bedzie kosztował?

> - komendant i skarbnik odpowiadają swoim majątkiem za zobowiązania
> swojej jednostki, tak samo jak zarząd w spółce z o.o.

NIE. Komendant powinien być człowiekiem z wyboru. Jako taki nie powinie
zarabiać. Nie ma zarobków i stosunku pracy nie ma odpowiedzialności
materialnej. Sam wcześniej napisałeś by oddzielic warstwę gospodarczą od
programowej, wiec się zdecyduj.

> - spółki, fundacje prowadzone są przez profesjonalistów pochodzących z
> konkursów, którzy zarabiają 3-4tys. netto plus premia w wysokości 10%
> zysku przekazanego do właściciela (GK-a, chorągiew), jednak audyt
> zewnętrzny musi wykazać, że zysk nie jest związany z wyprzedawaniem
> majątku lub kreatywną księgowością.

Naprawdę powinieneś sprawdzić ile taki audyt kosztuje.

> praca u podstaw:
> - czyli tłumaczenie dla chętnych, którzy chcą słuchać:
> + dlaczego są delegacje
> + dlaczego profesjonaliści muszą zarabiać
> + dlaczego profesjonalna kadra wychowawcza, typu programowiec,
> szkoleniowiec musi zarabiać

No tu chciałbym sie dowiedzieć...

> + dlaczego szczególnie w stosunku do kadry gospodarczej nie ma
> zastosowania prawo harcerskie, w zakresie mówiącym o braterstwie między
> harcerzami oraz o wybaczaniu błędów

to oczywiste

> - szkolenie, szkolenie i jeszcze raz szkolenie kadry wychowawczej, z
> zobowiązaniem do odpracowywania zainwestowanych pieniędzy
> - wprowadzenie systemu motywacyjnego
> tomek

O co to to nie....
Żadnego szkolenia kadry wychowawczej. TO JEST WŁAŚNIE BŁĄD KTÓRY
POPEŁNIAMY WCIĄŻ I W KOŁO. NIE PROWADZI NAS TO DONIKĄD. Drużynowych sie
szkoli i nic z tego nie wynika. Kadra wychowawcza musi wzrastać w
drużynach harcerskich BYĆ KSZTAŁTOWANA w dobrym systemie KSZTAŁCENIOWYM.
Wzrasatać w jednostkach, uczyć się w praktyce niejako "wypijać pewne
rzeczy z mlekiem matki". Takiego systemu potrzebujemy. Tak jak i systemu
stopni instruktorskich wspierajacych właśnie KSZTAŁTOWANIE takiej kadry
wychowawczej a nie przygotowujacego do działania na różnych poziomach
organizacji. Bo dla organizacji akurat można przygotować się na szkoleniu.
Tak więc szkolenia jako uzupełnienie wiedzy potrzebnej ad hoc, tu i teraz.
Ale podstawą musi być system KSZTAŁTOWANIA INSTRUKTORÓW DLA WYCHOWYWANIA a
nie dla organizacji.

sikor