[Czuwaj] Re: musztra raz jeszcze -było: Kto przed kim salutuje

Darek Brzuska brzuska w mp.pl
Śro, 13 Lut 2008, 19:39:01 CET

Marcin Wojtczak napisał:

> cytuję fragment regulaminu musztry:
>
> *5. Oddawanie honorów*
>
> Oddawanie honorów i odpowiadanie na nie jest miłym, tradycyjnym
> obyczajem harcerskim. Jest zewnętrzną oznaką dyscypliny harcerskiej,
> szacunku dla przełożonych i kolegów. Jest to wyraz dobrego, harcerskiego
> wychowania.
>
> Harcerzy instruktorów obowiązuje wzajemne oddawanie sobie honorów zgodnie
> z zasadami musztry.
>
> 5.1. Podwładni oraz młodsi stopniem harcerskim oddają honory pierwsi, a
> harcerze równi stopniem -- jednocześnie.

> [...]

Tylko częściowo.
Po pierwsze: oddawanie honorów jest miłym obyczajem.
Po drugie: jeżeli oddajesz honory, obowiązują zasady musztry.
Po trzecie: Z tego, że nie oddajesz honorów, nie wynika że dajesz wyraz
braku dyscypliny, szacunku i wychowania. Wynika tylko, że nie przejawiasz
zewnętrznej oznaki dyscypliny, szacunku itp. Możesz przejawiać szacunek,
dobre wychowanie i dyscyplinę w inny sposób.

Niemniej dziękuję Wam za te rozważania, bo rzeczywiście można wnioskować
tak, jak Paweł i Marcin. Dywagacje popełnione przeze mnie powyżej są tak
naprawdę dość skomplikowane. Jeżeli dane mi będzie pracować przy nowej
edycji regulaminu / zasad / poradnika musztry, obiecuję, że popracujemy
nad precyzją sformułowań.

Darek