Grudzień 1956, było:Re: [Czuwaj] Re: Gierki kancelarii Przezydenta RP

Śro, 27 Lut 2008, 15:14:01 CET

----- Original Message -----
From: "Piotr Kowalski" <kowlak w gmail.com>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Monday, February 25, 2008 8:59 AM
Subject: Re: [Czuwaj] Re: Gierki kancelarii Przezydenta RP

> Widzę Czesiu, że wracasz do formy :)

Niestety nie, ale może wkrótce...

> [...]
> reaktywowano ZHP.
> Wiesz ja jestem prosty chłopak z robotniczej Łodzi i gdzie mi tam do
> inteligenckiego Krakow a czy stołecznej Warszawy ale przypominam sobie, że
> byłem na sesji zorganizowanej w 1996 roku z okazji okrągłej rocznicy
> Zjazdu,
> pamiętam, że byli tam historycy a co najważniejsze uczestnicy (z bardzo
> różnych stron) zjazdu i jakoś nikt nie wspominał, że do "reaktywacji"
> doszło
> wcześniej. Ale oczywiście dopuszczam, że Ty możesz wiedzieć coś więcej.

W 1996 roku "legenda łódzka" trzymała się mocno.
Pisze "legenda" bo teza że to na "naradzie łódzkiej" ZHP zostało
"reaktywowane"
była i jest wygodna dla wielu liderów, zarówno ZHP jak ZHR oraz ZHPpgk.

4 grudnia 1956 podczas wiecu w Colegium Novum UJ
publicznie uchwalono reaktywowanie Związku Harcerstwa Polskiego,
a własciwie "wznowienie działalnosci", jako że komuniści zapomnieli
"skasować" ZHP w rejestrach.
Fakt reaktywowania ZHP oficjalnie zgłoszono w ministerstwie w dniu 5 grudnia
1956
i zalegalizowano stosownym wpisem w rejestrze stowarzyszeń.

To co piszę nie jest jakąś nowoscią.
Już w 1985 roku ukazał sie artykuł:
"Reaktywowanie ZHP w Krakowie w grudniu 1956"
(Harcerz Rzeczypospolitej, 1985, nr 12)

M.in. ten fakt spowodował że ZHP wygrał z ZHP-18
proces o ciągłość prawną.

Zainteresowanych odsyłam do materiałów z sesji historycznej
zorganizowanej w 2006 roku w Colegium Novum UJ

Czesław