[Czuwaj] Rada Naczelna

Pią, 4 Lip 2008, 16:18:14 CEST

----- Original Message -----
From: "Ryszard Rutkowski" <ryszardrutkowski w tlen.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Friday, July 04, 2008 1:45 PM
Subject: Re: [Czuwaj] Rada Naczelna

> [...]
> członkiem (choć jak wiem zasadnicza kompetencja projektowania wykładni
> Statutu należy do hm. Jana Olgerbranda.
>
> Tak czy inaczej, uważam , że nie masz racji, stąd wnioskowałem o
> nierozpatrywanie wniosku CKR w zakresie GKi  T. Hernik(która zresztą była
> tym faktem zdecydowanie oburzona-co mnie mocno zdziwiło). Nie ma w tym
> miejscu zbnaczenia, czy wniosek CKR obejmował "starą" GKę, bo CKR działa w
> granicach Stautu, więc skoro (moim zdaniem) nie ma prawa wnioskować w
> zakresie starej GKi - my nie musimy tego rozpoznawać, nie możemy właściwe,

Mimo to CKR może uznać decyzję RN za niezgodną ze Statutem
a wówczas pozostanie Wam konieczność szybkiego wniosku do NSH
o wykładnię.

> [...]
> "członkom GKa". Nie budzi wątpliwości, ktor jest członkiem GKi w dniu
> dzisiejszym( kto nim był 28 czerwca). Żaden z nas nie powie dzisiaj w
> odpowiedzi na to pytanie, że jest nią Teresa Hernik. Zatem absolutorium
> udzialane jest członkom GKi na dzień podejmowania tej decyzji. Gdyby
> statutodawca chciał, żeby udzialać absolutorium wszystkim osobom, które w
> ubiegłym roku kalendarzowym pełniły funkcję członka GKi, to tak właśnie by
> zapisał. Zresztą na gruncie prawa powszechnego jest to stosowane (vide
> art. 231 ksh w odniesieniu do spółki kapitałowej).

Problem w tym że statutodawca nie musiał zapisać tego literalnie.
Bo "w konteście" coś w tym "guście" jednak zapisał.
A właściwie "namieszał"
;-)

§ 48
3. Zjazd zwykły hufca:
4) na wniosek komisji rewizyjnej hufca podejmuje uchwałę w sprawie
absolutorium dla poszczególnych członków komendy hufca za okres pomiędzy
zjazdami hufca,

§ 49
2. Zjazd sprawozdawczy hufca:
3) podejmuje, na wniosek komisji rewizyjnej hufca, uchwałę w sprawie
absolutorium dla  poszczególnych członków komendy hufca za okres od
ostatniego zjazdu zwykłego hufca,

§ 54
2. Komisja rewizyjna hufca:
6) przedstawia zjazdowi hufca ocenę działalności wraz z wnioskiem w sprawie
absolutorium dla poszczególnych członków komendy hufca,

§ 56
3. Zjazd zwykły chorągwi:
4) na wniosek komisji rewizyjnej chorągwi podejmuje uchwałę w sprawie
absolutorium dla poszczególnych członków komendy chorągwi za okres pomiędzy
zjazdami chorągwi,

§ 59
3. Rada chorągwi:
5) (...)  i, na wniosek komisji rewizyjnej
chorągwi, podejmuje co roku uchwałę w sprawie absolutorium dla
poszczególnych członków komendy chorągwi,

§ 62
2. Komisja rewizyjna chorągwi:
6) corocznie przedstawia radzie chorągwi wnioski w sprawie  przyjęcia i
zatwierdzenia sprawozdania finansowego chorągwi wraz z wnioskiem w sprawie
absolutorium dla poszczególnych członków komendy chorągwi,

§ 64
3. Zjazd zwykły ZHP:
6) na wniosek Centralnej Komisji Rewizyjnej ZHP podejmuje uchwały w sprawie
[...]

poszczególnych członków Głównej Kwatery ZHP, w przypadku nieudzielenia
absolutorium Rada Naczelna ZHP może podjąć dodatkowo decyzję o wygaśnięciu
mandatu członka Głównej Kwatery ZHP,

§ 72
2. Centralna Komisja Rewizyjna:
3) corocznie przedkłada Radzie Naczelnej ZHP wniosek w sprawie absolutorium
dla poszczególnych członków Głównej Kwatery,
4) przedstawia Zjazdowi ZHP sprawozdanie ze swojej działalności oraz ocenę
działalności Głównej Kwatery ZHP wraz z wnioskami w sprawie absolutorium dla
poszczególnych członków Głównej Kwatery ZHP,

Z powyzszych zapisów wcale nie wynika że nie należy
zajmować absolutorium byłych członków komend/GK
z danej kadencji.

Co gorsza, Twoje założenie sugeruje że statutodawca
zachęca do ograniczania prawa zjazdów/rad
do oceny części członków komend/GK
poprzez stwarzanie mozliwosci poprzez "taktyczne"
przedzjazdowe rezygnacje i pozjazdowe "uzupełnienia",
chroniące "chwilowo nieobecnego" członka komedy/GK
przed formalną i dogłębną oceną zjazdu/rady
która mogłaby skutecznie uniemożliwić/bardzo utrudnić
ponowny wybór/"uzupełnienie".

> Dalej - jakie znaczenie ma odmowa udzielenia absolutorium na gruncie
> Statutu ZHP ? Otóż takie, że można złożyć wniosek o wygaszenie mandatu
> członka GKi. Czy możnaby taki wniosek złożyć wobec Teresy Hernik? Nie - bo
> jej mandat już wygasł, zatem Zjazd nadzwyczajny podjął nawet dalej idącą
> decyzję, niźli tylko nie skwitowanie jej.

Dzięki magicznenu słowu "może" ("podjąć dodatkowo")
nie musimy rozpatrywać kwestii znaczenia odnowy.

> W końcu (choć pobocznie) nie sposób pominąć i takiej argumentacji, że
> nieracjonalne byłoby, gdyby Zjazd Teresę Hernik odołął 9 września, a Rada
> Naczelna udzieliła jej za ten sam okres absolutorium. Podkreślam jednak,
> ze ma to znaczenie oczywiście drugoplanowae, przy powyższej argumentacji.
> Jednak i takie głosy na RN się pojawiły.

To że zjazd odwołał Teresę nie ma tu znaczenia.
Mógł ją odwołać np. z powodów zdrowotnych,
 np. długotrwała śpiączka, itp.
I wtedy co ?

Czesław