Re: [Czuwaj] Ech, ci pacyfiści...

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Wto, 4 Lis 2008, 09:22:55 CET

----- Original Message -----
From: "Darek Brzuska" <brzuska w mp.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Monday, November 03, 2008 9:34 PM
Subject: Re: [Czuwaj] Ech, ci pacyfiści...

> Michał G był łaskaw napisać:

1) A czy w porównaniu z rokiem np. 1993 Polska i Europa Środkowa, a szerzej
cała Europa i świat, są dziś bardziej bezpieczne czy mniej? Estończycy i
Łotysze wcale się dziś nie czują zbyt pewnie... A wcale daleko od nas nie
mieszkają.

2) Co więcej, w sytuacji gdy RP przechodzi na armię zawodową (co jest samo w
sobie rzeczą dyskusyjną, ale wygląda na to, że to już przesądzone), raczej
potrzebne było by szersze obywatelskie przysposobienie wojskowo-obronne, a
nie wyśmiewanie się z militaryzmu a zwłaszcza z rzekomego i urojonego
militaryzmu.

3) Sam miałem odbyć lekcje PO w liceum na początku lat 90-tych, i o ile
pamiętam 90% programu dotyczyło udzielania pierwszej pomocy (inna rzecz, że
szkolono nas gł. teoretycznie, bo były to chude i burzliwe lata reform z
cięciami budżetu na oświatę, więc brakowało bandaży, fantomów itd.). W
każdym razie kombinezonu OP1, granatów ćwiczebnych itd. ani razu na lekcji
nie widziałem, chyba nawet musztry nie mieliśmy. O ile wiem to od dawna już
większość nauczycieli na PO kładzie nacisk na pierwszą pomoc i radzenie
sobie w przypadku różnych zagrożeń, nie tylko wojennych, a nawet przede
wszystkim nie wojennych. Więc to raczej tylko zmiana nazwy i przeniesienie
akcentów.