Re: [Czuwaj] Pobudka !!! / Nowy numer Pobudki (19) już jest!

Maciej Syska msyska w czarna13.pl
Czw, 20 Lis 2008, 22:22:23 CET

Piotr Kowalczewski pisze:

> To nie tyle kwestia opowiedzenia się po którejś ze stron, tylko
> odpowiedzenia na pytanie:
> czy lepiej o zarobionych przeze mnie pieniądzach zadecyduję ja sam,
> czy urzędnik. Albo ogólniej:
> czy dorosły człowiek jest samodzielny i może sam o sobie decydować?
> Czy jest w stanie sam zadbać o swoją przyszłość?
> (vide: obowiązkowe ubezpieczenia). Czy urzędnik zna dziecko lepiej niż
> jego rodzic? (vide: dyskusje o wieku, w jakim
> dzieci powinny iść do szkoły, o zakazie kar cielesnych itd.) i tak
> dalej długo jeszcze...
Heh... To jest stawianie kwestii w stylu "czy lepiej być zdrowym i
bogatym, czy chorym i biednym?"... ;-)

> O ile chętnie rozpatruję racje różnych stron, o tyle jednym z
> fundamentów socjalizmu jest zabieranie jednym i rozdawanie,
> zwykle, zupełnie innym. Zabieranie komuś czegoś wbrew jego woli nazywa
> się pospolicie złodziejstwem, a ja nie umiem znaleźć
> jakichkolwiek racji usprawiedliwiających złodziejstwo.
Redystrybucja dochodu do pewnego stopnia, bo rozumiem, że o tym piszesz,
jest fundamentem każdego realnego systemu ekonomicznego. Fajnie jest
podyskutować o utopii, z tym, że ma to chyba jedynie walor
intelektualny, bo na pewno nie praktyczny :)

> Swoją drogą: czym jest sprawiedliwość społeczna? Bo jeśli tym samym
> czym "sprawiedliwość" to po co dodawać przymiotnik
> "społeczna". A jeśli czymś innym niż sprawiedliwość, to pewnie jest
> niesprawiedliwością :).
Heh, a czym jest sprawiedliwość... nawet ta "niespołeczna"?

> Oczywiście prawda. Chociaż żadnych pretensji nie mogą mieć ani ci,
> którzy głosowali na PiS, PO, czy
> SLD - bo jak widać żaden z tych rządów z socjalizmem nie walczył,
> wręcz przeciwnie. Ani zwolennicy
> koncepcji UE, która przecież socjalizm ma wypisany na sztandarach. No
> chyba, że ktoś z nich żałuje :).
A czy istnieje na tej planecie, wedlug Ciebie i powyzszych kryteriow,
jakies panstwo niesocjalistyczne?

Pozdrawiam :),
maciek syska